česky english Vítejte, dnes je středa 25. prosinec 2024

Kdo si hraje, nezlobí a ještě se něco naučí

DPS 1/2017 | Články
Autor: Ing. Libor Valíček
Obr_tit.png

Na serveru Startovač.cz se rozjíždí zajímavá kampaň na podporu výroby stavebnice k výuce programování pro děti. Skupina mladých lidí sází na veřejnou podporu, aby mohli vyrobit programovatelnou stavebnici a k programování přilákali co nejvíce dětí. V promo videu lze zhlédnout funkční prototyp, který chtějí autoři převést do výroby.

Stavebnice „KubiK“, jak ji autoři nazývají, využívá jednoduchého principu. Hlavní jednotku připojíte USB kabelem k počítači, vyberete si jednu z nabízených kostiček (LED diodu, tlačítko, otočný knoflík, …) a přes magnetické kontakty vše propojíte. Zvolíte si obtížnost programování (jednoduché grafické, složitější basic nebo klasický jazyk C) a programujete. Pro děti od pěti let je vhodné grafické prostředí, kde lze pomocí přetahování jednotlivých částí kódu pomocí myši seskládat program a osvojit si základy programování. Nabízí se všechny známé cykly, podmínky, práce s proměnnými, prvky atp. Všechno je jednoduché, barevné a v českém jazyce.

Obr01

Obr. 1 Příklad provedení kostičky

Až se dítě naučí všechny potřebné prvky, může přejít na jednoduchý programovací jazyk podobný Basicu či Wiringu, a až ovládne i tento, může se směle pustit do klasického jazyka C. Během programování objevuje svět elektronických prvků díky připojitelným kostičkám se skutečnými součástkami.

Obr02

Obr. 2 Praktické využití

Magnetické kostičky jsou rozděleny do tří skupin. Vstupy digitální (tlačítko, přepínač, PIR senzor, kapacitní snímač), vstupy analogové (snímače teploty, vlhkosti, tlaku, mikrofon, potenciometr, tahový trimr) a výstupy (jedno- i vícebarevné LED diody, siréna, ventilátor, DC motor, světelné vlákno). Nabídka kostiček je velká, a pokud máte k dispozici 3D tiskárnu, můžete si vytvořit prvky vlastní. Autoři nabízí modely ke stažení.

Praktické použití

Vytvoření praktického příkladu, třeba infrazávory, je i pro dítě otázkou chvilky. K jednotce si připojí vysílací infradiodu a infrapřijímač. V grafickém prostředí zvolí prvky a pomocí jednoduché podmínky „pokud“ program sestaví, spustí a ihned vyzkouší.

Hraní a učení tak jdou ruku v ruce a děti si osvojují programování a poznávají elektronické prvky zábavnou a nenásilnou formou.

 

Informace o projektu najdete na webu https://www.startovac.cz/projekty/kubik/