Romantika na dovolené ano, ale jedině s počítačem a internetem! Průzkum společnosti Intel v České republice a na Slovensku zjišťoval, jak technologie ovlivňují chování uživatelů mobilních počítačových zařízení na dovolené.
A zde je výsledek:
Nepřítomnost mobilního počítačového zařízení u poloviny jeho uživatelů vzbuzuje stesk, s přístrojem v kapse se třetina cítí šťastnější a čtvrtina bezpečnější.
Dvě třetiny uživatelů mobilních počítačů si berou s sebou svoje přístroje na dovolenou. Většina z nich si již nedovede představit, že by svou dovolenou prožila bez internetu a vymožeností, které jim jejich přístroje s přístupem k internetu poskytují. Potvrdil to průzkum1 společnosti Intel, který mezi více než dvanácti sty uživateli tabletů, notebooků a zařízení zvaných „dva v jednom“2 v České republice a na Slovensku zjišťoval, do jaké míry ovlivňují technologie jejich způsob trávení volných letních dnů.
„Z průzkumu vyplývá, že dny, kdy se lidé na dovolené zcela odstřihli od každodenní rutiny, jsou definitivně pryč. Stále více z nich touží sdílet své zážitky a zkušenosti v reálném čase a využívat technologie pro svoji zábavu a komunikaci. S mobilním počítačovým zařízením jsou schopni prožít svou dovolenou aktivněji a informovaněji. Samotné chytré mobilní telefony již řadě lidí na dovolené nestačí,“ interpretuje výsledky průzkumu Martin Vařbuchta, manažer pro maloobchodní prodej společnosti Intel.
Z hlediska reálné mobility nejlépe vycházejí tablety, které si s sebou na cesty bere čtyři z pěti jejich majitelů (80 %). Obdobně je to u zařízení „dva v jednom“, s sebou je vozí 69 % jejich majitelů. Jako nejméně mobilní z průzkumu společnosti Intel vycházejí notebooky, které cestují přibližně s každým druhým majitelem (53 %).
Do mužské preference zařízení vyznačujících se solidním výkonem, jako jsou zařízení „dva v jednom“ a notebooky, se promítá, že muži i na dovolené zůstávají v intenzivnějším kontaktu se svou prací.
I ve dnech zasloužilého oddychu u vody či na horách pracuje 62 % mužů, z toho polovina (31 %) uvedla, že velmi často či často. Podíl alespoň občas pracujících žen je nižší, ale i tak nadpoloviční (51,4 %).
Psychologové ale varují, že počítač by měl na dovolené sloužit jen k poučení či zábavě, nikoli k práci: „Aby si člověk odpočinul a vyčistil hlavu, musí odpočívat nerušeně alespoň dva týdny. I pouhé kontrolování mailů neumožní řádně zrelaxovat, pracovní programy a aplikace je proto lepší na dovolené vůbec neotevírat,“ říká psycholožka Markéta Hlaváčová.
Pro ženy jsou nejdůležitějšími charakteristikami mobilních zařízení jejich váha a pohodlné ovládaní, například proto, aby mohly být po sociálních sítích v kontaktu se svou rodinou a přáteli či fotit a natáčet videa, což jsou dvě dovolenkové činnosti, které oslovené generace digitalizovaných žen preferují významněji než muži.
Právě udržování kontaktu s rodinou a přáteli doma přes e-mail či sociální sítě je vůbec nejčastější činností/rolí, pro kterou se hodí mít počítač na dovolené s sebou, týká se 86 % dotázaných, následuje sledování oblíbených webů (77 %), zprostředkování zábavy pro členy rodiny či přátele na cestě (73 %) a sledování filmů a multimédií (69 %). Nadpoloviční počet cestovatelů s počítačem fotí a natáčí videa (58 %) a hraje na něm hry (54 %), 37 % je využívá pro úpravu fotek a stříhání videí.
Rozhodnutí, jestli na dovolenou vyrazíme s mobilním počítačovým zařízením, nebo bez něj, představuje i určitý nápor na naše emoce. S mobilním počítačem v zavazadle či rukách se bezmála čtvrtina českých rekreantů cítí bezpečnější (23,5 %) a necelá třetina dokonce šťastnější (30,3 %), než když ho nechá doma. Nejvíce emocí počítač vzbuzuje u cestovatelů ve věku 18 až 29 let (31 % pociťuje bezpečí, 36,5 % štěstí), současně se tato skupina nejvíce bojí, že jim počítač někdo ukradne anebo ho někde zapomenou (41 %).
„Pokud už vyrazíme na dovolenou bez počítačového zařízení, polovině lidí (49,9 %) se po něm stýská. Největší stesk podle výsledků průzkumu možná poněkud překvapivě pociťují respondenti z nejstarší věkové skupiny padesátníků (55,1 %),“ doplňuje Martin Vařbuchta informaci o tom, že emoce spojené s používáním mobilních počítačů na dovolené jsou zajímavě rozprostřené mezi odlišné věkové skupiny a téměř nikoho nenechávají chladným. „Pouze zhruba třetina lidí (35,5 %) v dotazování uvedla, že přítomnost či nepřítomnost počítače na dovolené se u ní nepojí s žádnou emocí,“ dodává Martin Vařbuchta.
Společnost Intel (NASDAQ:INTC) je světovým lídrem v oblasti inovací informačních technologií. Navrhuje a vytváří nezbytné technologie, které tvoří základ výpočetní techniky po celém světě. Intel také jako lídr korporátní odpovědnosti a udržitelnosti první na světě nabízí komerčně dostupné procesory bez obsahů konfliktních surovin.
Další informace o společnosti Intel jsou dostupné na www.intel.com/pressroom a http://blogs.intel.com, o procesorech bez konfliktních surovin se dozvíte více na conflictfree.intel.com.
1 Průzkum pro společnost Intel realizovala metodou CAWI agentura Nielsen Admosphere v červenci 2015. Dotazník zodpovědělo 809 respondentů z ČR a 410 ze SR ve věku 18 až 60 let, kteří používají mobilní počítačové zařízení tablet, notebook, zařízení „dva v jednom“.
2 Chytré mobilní telefony a další zařízení s přístupem k internetu nebyly do průzkumu zahrnuty.