Podle zprávy indonéské organizace NTSC (Indonesia‘s National Transportation Safety Committee) byla havárie letadla společnosti AirAsia v prosinci roku 2014 způsobena chybnou funkcí elektroniky v systému varování při poruše ovládání směrového kormidla letadla. Piloti mohli být chybnou funkcí systému uvedeni v omyl, takže v kritické chvíli nereagovali správně, letadlo se přetočilo a následně zřítilo.
Podle zprávy odborného časopisu Circuits Assembly [1] byl problém v prasklém pájeném spoji v RTLU jednotce, která omezuje pohyb směrového kormidla, aby zabránila jeho přetížení v závislosti na rychlosti letadla. Závada spoje mohla být způsobena teplotními cykly za letu a při zapínání či vypínání. Ve svém důsledku způsobila nesprávnou funkci systému varování, o čemž piloti nevěděli a zřejmě se ani nepokusili varovné hlášení více analyzovat.
Ve zprávě NTSC se také uvádí, že systém ovládání směrového kormidla nefungoval u tohoto letadla správně již před havárií, a to více než dvacetkrát. Záznamy o údržbě letounu indikují, že frekvence chybné funkce systému se postupně zvyšovala a v posledním měsíci před havárií se opakovala dokonce devětkrát.