česky english Vítejte, dnes je pátek 27. prosinec 2024

Industry 4.0 v praxi

DPS 3/2017 | Články
Autor: Andreas Mangler, Rutronik Elektronische Bauelemente

Základní odbornost distributora v kontextu systému Industry 4.0 spočívá v jeho schopnosti podporovat své zákazníky v implementaci relevantních produktů. Jako součást dodavatelského řetězce může rovněž přispívat k zavádění systému Industry 4.0. Společnost Rutronik aktivně vystupuje v čele obou těchto oblastí.

V souladu se současným trendem platformy Industry 4.0 se předpokládá, že Industry 4.0 bude realitou v roce 2035, včetně referenční architektury a standardizace. Konkrétně standardizace je předmětem mnoha diskusí. Zatímco mnoho věcí je v normách IEC již definováno, často bývají považovány za neadekvátní a to je důvodem, proč jsou považovány za překážku širšímu zavádění systému Industry 4.0. Tomuto nedostatku však lze čelit – používáním vyzkoušených a otestovaných procesů a technických systémů a osvědčených zavedených norem.

Více efektivity k růstu

Společnost Rutronik usiluje o tento přístup k nejlepší praxi. Jen v roce 2014 si společnost Rutronik vyměnila tímto způsobem kolem dvou milionů zpráv se svými zákazníky a současně se zvýšila efektivita práce všech zúčastněných stran v dodavatelském řetězci, konkrétně zákazníků, dodavatelů komponent a samotných distributorů. Více protkaná síť umožňuje pracovníkům procesu nákupu postupovat do značné míry automatizovaně a to jim umožňuje optimalizovat a zrychlit postupy. Zdroje, které přinášejí tuto svobodu, přinášejí prostor pro další růst.

Industry 4.0 v praxi

Základem je automatizovaný, obousměrný systém komunikace mezi systémem řízení zásob distributora a zákazníka. Obsahuje všechny relevantní informace a služby související s řetězcem nákupu. Konkrétněji to znamená, že distributor musí být schopen přijímat data zákazníka a interně je zpracovat. Musí také promptně poskytovat zákazníkovi všechny potřebné informace v podobě, kterou může zákazník také zpracovat automaticky. Toto rozhraní musí být navrženo tak, aby zákazník dostával všechna data, která potřebuje pro svou výrobu. K tomuto účelu musí distributor poskytnout zákazníkovi široké spektrum informací počínaje prognózami na objednávku, informacemi o skladu a zasílání až po fakturační údaje, k čemuž je k dispozici celá řada norem.

Na technické úrovni musí být na obou stranách vhodný prostředek k propojení systémů řízení zásob do sítě. Při datové komunikaci podporuje Rutronik všechny běžné protokoly, mimo jiné AS2, FTP/FTPS, VANs, X400, SMTP (e-mail) a další. Rutronik také může nabídnout široký výběr výměnných formátů včetně například UN/EDIFACT, VDA, XML, SAP-idoc nebo RosettaNet.

Chcete-li udržet komunikaci v rámci definovaných kanálů, je třeba také stanovit hranice. Partneři zde společně definují, jaké parametry, formáty a obsah zpráv se vyměňují při jednotlivých problémech a v jakých časových intervalech. Vznikne psaná rámcová dohoda, která přináší oběma partnerům potřebné zabezpečení. V uvedeném rámci poskytují proměnné parametrů potřebnou pružnost, která je třeba k reakci na nepředvídatelné události.

Automatizovaný nákup

Pokud proces nákupu běží prostřednictvím takového systému datové komunikace, zákazník těží z podstatně zvýšené efektivity – tam, kde by jinak byla třeba celá řada ručních mezikroků, lze nyní dvě třetiny procesu automatizovat. Při nákupu již není třeba poptávka ani proces objednávání, zatímco v příjmu zboží již není třeba provádět inspekce nebo zaúčtování. To umožňuje zákazníkovi ušetřit značnou část procesů a nákladů na nákup a zvýšit jejich efektivitu. Další výhodou je, že kvalita procesů roste, protože je eliminována možnost lidských chyb na vstupech.

SPIDER – síť v rámci systému Industry 4.0

Ve firmě Rutronik se praktické implementaci této metody říká SPIDER. Jedná se o zkratku slov Systems for Process, Integration, Documentation, Exchange and Relationship-Management (systémy, procesy, integrace, dokumentace, výměna a řízení vztahů) a je součástí identity distributora v jeho funkci správce datové sítě v rámci řetězce nákupu.

SPIDER poskytuje celou řadu bran k různým aplikacím počínaje mobilními zařízeními přes webové služby, EDI, ERP (Enterprise Resource Planning) a EAI (Enterprise Application Integration) až po zpracování, sledování a hardwarové brány.

EAI představuje centrální uzel sítě. Ze systémů, které zde sídlí, hraje v systému Industry 4.0 hlavní roli archivace dat, která umožňuje všem procesům, aby mohly být transparentně sledovány všemi stranami. To je také místo, kde je výměna dat koordinována.

Všechny zprávy včetně změn objednávek, prognóz, automatického zaúčtování příjmu zboží a zpráv POS procházejí branou ERP. Webové služby jako Rutronik24 dávají zákazníkovi podrobnou a rychlou informaci o stavu dodávek současných i předchozích objednávek, aktuálních směnných kurzech a mnoho dalšího.

U mobilních přístrojů používá Rutronik aplikaci „smartConsi“ nejen k připojení vlastního systému řízení zásob s podobným systémem u zákazníka, ale také poskytuje zákazníkovi uživatelské rozhraní, které lze používat ke snadnému řízení svého konsignačního skladu. Při odebírání produktu stačí pouze použít smartphone k naskenování čárového kódu na obalu. Zpráva pak automaticky proběhne k systému řízení zásob Rutronik, kde systém vydá fakturu. Podobná aplikace je také k dispozici pro systémy kanban v podobě smartKanban.

Komplexní distribuce komponent

Při implementaci takového procesu se musí distribuce komponent vypořádat s řadou složitých výzev. Ve společnosti Rutronik zpracováváme v systému řízení zásob přibližně 80 miliard expedovaných výrobků, 150 dodavatelů, 40 000 zákazníků a 120 000 trvale spravovaných produktů. Společnost Rutronik ukazuje, že dokonce i systémy tak složité, jako je tento, lze implementovat použitím existujících norem s atributy systému Industry 4.0 – digitální, inteligentní a jedinečné – a že tento krok se vyplatí pro všechny zúčastněné.