Zástupci německé firmy Gruner AG [1] se na loňském veletrhu electronica v Mnichově nestačili divit, když v sousedním stánku jednoho asijského výrobce objevili kopie svých výkonových polarizovaných relé.
Nejdříve se jim relé zdála jen dost podobná, ale když na jednom z nich odstranili kryt, nebylo pochyb – jejich patentované řešení bylo kompletně okopírováno. Další překvapení je pak čekalo v katalogu tohoto konkurenčního výrobce, kde dokonce našli svůj vlastní obrázek relé.
Snad poprvé se tak stalo, že německý výrobce zahájil právní kroky přímo na výstavišti. Protože měl své relé v Německu chráněno patentem, vydal zemský soud v Mnichově okamžitě příkaz k odstranění okopírovaného relé ze stánku konkurenčního výrobce.
Během zásahu musel být stánek firmy „NCR Industrial-Clion Relay Co., Ltd.“ na nějakou dobu dokonce uzavřen. Bohužel se nepodařilo přesvědčit vykonavatele soudního příkazu ke kontrole dalších vystavených relé, protože by se u nich musel odstranit kryt, což nebylo možné provést bez jeho poškození.
O týden později se firma Gruner AG s touto plagiátorskou firmou opět setkala, tentokrát na výstavě ve Španělsku. Protože však v této zemi nemá své relé patentováno, nemohla vystavování jeho kopií nijak zabránit.
Podle studie společnosti Ernst & Young způsobily v roce 2015 v Německu nelegální kopie výrobků škodu ve výši 56 miliard eur. Největší ztráty utrpěly zejména menší a středně velké společnosti, které se dopracovaly k úspěšnému postavení na trhu díky mnohaletému výzkumu, ale nemohou si dovolit právní ochranu svých výrobků po celém světě.
I když okopírování výrobku bez nákladů na vývoj usnadňuje cestu k jeho výrobě a následně i k levnému prodeji, neznamená to, že prosté kopírování zaručuje dostatečnou kvalitu.
Kvalitní výrobky jsou výsledkem dlouhodobého vývoje a detailních znalostí o daném produktu, jsou neustále inovovány na základě zkušeností získaných z výroby, provozu i z dalšího vývoje, a to je něco, co plagiátor nemá k dispozici. Proto i kvalita okopírovaného výrobku nebývá srovnatelná s originálními produkty, přestože vypadají na první pohled stejně.
[1] www.gruner.de