Že jsou elektronika a software hnacími motory automatizace a nezbytnou součástí moderních technologií, je tak samozřejmé, že už to ani nevnímáme. A přece můžeme být občas překvapeni. Třeba když slyšíme o zemědělství, které má ambici být „chytré“. Na dvou příkladech si můžeme ukázat, že to není vůbec nereálné.
Podle společnosti Agdata, předního dodavatele digitalizačních systémů pro zemědělce, odhaluje loňský problém s přemnoženými hraboši i jeden důležitý fakt – v českém zemědělství se stále nedostatečně využívají dostupné moderní technologie, které by mimo jiné preventivně upozornily i na přítomnost škůdců. Kalamitě se mohlo předejít, pokud by byla přítomnost hrabošů monitorována, protože potřebné senzory i satelitní sledování pozemků jsou dnes již běžně dostupnou službou.
Když může digitální technika pomoci v boji s hraboši, jistě má v zemědělství i další uplatnění. Velmi názorně je to ukázáno na schématu (obr. 1), které má firma Agdata na svých webových stránkách.
Z něho je patrné, jaké různé technické vymoženosti jsou dnes pro farmáře dostupné. Sledování pohybu zvířat, senzory v obilí a obilních silech, senzory odvlhčení listů, půdní sondy, meteo stanice, satelitní snímkování pozemků, variabilní hnojení, navigace strojů na poli a další technická řešení jsou vždy založena na využití elektroniky a softwaru pro zpracování dat, pochopitelně za použití sítí GPS a LoRa.
Více informací o jednotlivých technických řešeních pro zemědělce je k dispozici na www.agdata.cz.
Má to čtyři kola, jezdí to po poli, chová se to jako traktor, ale jako traktor to nevypadá, a nemá to dokonce ani žádnou obsluhu. Co to je? Autonomní traktor DOT společnosti DOT Technology ze Saskatchewanu, který je navržen pro potřeby kanadských farem. To, že nepotřebuje řidiče, umožňuje farmářům věnovat se jiným činnostem, zatímco se na poli seje, postřikuje či orá. Jako traktor tento stroj rozhodně nevypadá. Jeho pohonná jednotka v podobě plechové bedny je usazena na rámu ve tvaru písmene U. Neobvyklá koncepce má však své opodstatnění − traktor si totiž může sám dojet pro potřebné zemědělské nářadí a připojit si ho tak, že s ním vytvoří jeden funkční celek. Jeho kola se mohou různě natáčet, takže DOT může jezdit podél i napříč své osy, podle toho, jaké nářadí má připojené a co potřebuje dělat.
Vypadá to, že pohon kol zajišťují elektromotory, ale zdrojem energie nejsou baterie, nýbrž dieselový motor. A jak se ukázalo, provoz na rozlehlých polích kanadských farem zvládá bezvadně. Vybaven různými senzory a GPS navigací, nepřetržitě snímá a vyhodnocuje záběry svého okolí, aby se mohl v případě potřeby i sám rozhodovat. Pokud se dostane do situace, se kterou si neumí poradit, upozorní na to farmáře.
Cena tohoto stroje se pohybuje kolem pěti milionů korun. To není jistě málo, ale když se vezme v úvahu, že takový traktor pracuje celý den sám a řidič tak může vykonávat jinou práci, nemusí to být finančně až tak náročné, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Na stránkách https://seedotrun.com/index.php a www.cbc.ca/news/canada/calgary/agsmart-farm-expo-1.5245871 jsou uvedeny další detaily vč. obrázků.
POZNÁMKA: Informaci o tomto traktoru, stejně jako o dalších novinkách v oboru autonomních vozidel přinesl zpravodaj kanadské konzultační agentury CAVCOE (www.cavcoe.com), která se tomuto tématu dlouhodobě věnuje. V jeho srpnovém vydání se také objevily názory, že zemědělství a doprava v odlehlých lokalitách mají největší šanci stát se prvními skutečnými adepty na využití vozidel bez řidiče v praxi.