S nástupem chytré elektroniky prudce vzrostl i počet pomocných zobrazovacích jednotek doplňujících v prostředí automobilového průmyslu možnosti centrálního displeje. Stranou zájmu proto nemohou zůstat ani výrazně menší úhlopříčky kapacitních dotykových panelů či touchpadů, které je rovněž zapotřebí spolehlivě obsluhovat. A to i v případě, budou-li se takové sekundární plochy vyskytovat vně vozidla.
Co říci na adresu efektivního ovládání na čtyřech, nebo snad jen dvou kolech? Pokud již musíme skloňovat dotyky, neměly by je zastavit silné rukavice ani nejrůznější krycí materiály, resp. jejich tloušťky, všudypřítomnou vlhkost nevyjímaje. S takto zadávanými povely možnosti systému nepochybně porostou. Znamená to ale, že by tak měly pokaždé činit i rozměry samotných panelů či kontrolérů, které jim nakonec „vdechnou život“? Ve společnosti Microchip Technology si to nemyslí.
Pravda, díky technologii maXTouch® ve dvou směrech spolupracujeme se zobrazovacími jednotkami, jejichž úhlopříčka může klidně překročit i dvacet palců [1]. V řadě případů nám ale bude stačit o poznání méně. Výrobce proto koncem června představil nejmenší kontroléry maXTouch® navržené speciálně pro potřeby automobilového průmyslu a jeho chytrých povrchů či multifunkčních displejů [2] – integrované obvody ATMXT288UD-A, které společně s dalšími prvky, ATMXT144UD-A, přichází, aby vozidlům, motorkám, elektrokolům či souvisejícím službám při jejich sdílení nabízely nejen režim s nízkou vlastní spotřebou, ale třeba též odolnost proti rozmarům počasí.
Sekundární panely, kterých se má uživatel rovněž dotýkat, budou „rozesety“ po celém interiéru vozu. A možná i mimo něj. Dveře, elektronická zrcátka, ovládací knoflíky, prostor mezi sedadly, loketní opěrky, volant a jindy zase řídítka – to je pouze malý výčet ploch, které netrpělivě vyhlíží vzájemnou interakci. V případě obou novinek jim budou nahrávat i rozměry malých pouzder typu VQFN s 56 vývody, které zde měří 7 × 7 mm. Zatímco součástka při vyčkávání na povel odebírá méně než 50 μA, stále dokáže pohotově reagovat, a to i v případě zhasnutého displeje, který tím šetří nejen energii, ale zejména v noci nerozptyluje ani řidiče. K probuzení systému přitom stačí dotyk na libovolném místě citlivého povrchu.
Obě struktury si zakládají na schopnosti detekce a sledování posunků zadávaných více prsty, které navíc mohou ve vlhkém prostředí chránit docela silné rukavice. Jinak tomu ostatně nebude ani v případě samotného displeje schovaného za nejrůznějšími krycími materiály s odlišnou tloušťkou, jejichž dielektrická konstanta nemusí díky vysokému odstupu užitečného signálu od rušivého pozadí a také chráněným rozdílovým principům činnosti uživatele zase tak limitovat. Spolehlivě navržený systém proto v praktickém nasazení, při sdílení vozidel nebo např. u jednostopých dopravních prostředků neohrozí déšť, sníh, ale ani extrémní teploty okolí. V Microchipu nabízí podporu jak z hlediska vývoje hardwaru, tak též softwaru. maXTouch Studio a maXTouch analyzér proto dále doplňují celé vývojové sady. V případě kontrolérů ATMXT288UD-A [3] budou podepřené kapacitním dotykovým panelem s úhlopříčkou pět palců, zatímco u prvků ATMXT144UD-A [4] očekávejte touchpad o velikosti 2,9 palce.
[1] Dotykový panel při ovládání zašpiníte. Spektrum ale musí zůstat čisté, https://www.dps-az.cz/vyvoj/id:69793/dotykovypanel-pri-ovladani-zaspinite-spektrum-ale-musi-zustat-ciste
[2] Tisková zpráva, https://www.microchip.com/en/pressreleasepage/smallest-automotive-maxtouch-controllers
[3] Obvody ATMXT288UD-A, https://www.microchip.com/wwwproducts/en/ATMXT288UD-A
[4] Obvody ATMXT144UD-A, https://www.microchip.com/wwwproducts/en/ATMXT144UD-A