Ač jsme v Rystonu prožili covidovou letargii a bezčasí, ztratili cenného společníka Václava Svobodu, stále dýcháme, pracujeme a ve vývoji posouváme hranice svých možností. Nabrali jsme mladého a učenlivého kolegu Jana Vomočila a dali mu příležitost ve vývoji nových systémů, které mají společných několik rysů: bezdrátovou komunikaci, bateriové/dálkové napájení a drsné pracovní a klimatické podmínky. Více než půlroční zkušenosti v týmové práci se pokusil popsat v následujícím článku.
Připravili jsme několik elektronických systémů do úrovně prototypu, které musejí projít funkčními a klimatickými testy. Jedním z nich je elektronická bóje, kterou je možno využít jako kotvicího asistenta, který má za úkol sledovat, jestli nedošlo k posunu kotvy po dně. K tomu může dojít kvůli nedostatečné údržnosti skalnatého či písčitého dna, vlivem počasí či vlnobití. Následky mohou být fatální.
Kotvicí asistent je navijákem upevněn ke kotvě a jeho bóje je na hladině. Zatímco plavidlo je na dlouhém řetězu vzdáleno od kotvy, asistent je téměř nad kotvou v úzkém okruhu, snášen pouze proudy a větrem. Z hladiny má možnost sledovat svoji GNSS polohu a rádiovým spojem ji přenášet na plavidlo. Jednotka na plavidle trvale komunikuje, počítá polohu kotvy a při jejím posunu upozorní posádku, jak lokálním alarmem, tak GSM voláním, popř. zprávou či obrazem.
Sama plavidlová jednotka je vybavena dalším GNSS přijímačem pro kontrolu a pro výpočet snosu. Spodní část asistenta může být dále vybavena kamerou sledující dno a data přenášet do bóje a jednotky v plavidle, popř. do mobilního telefonu. Jinou možností je ultrazvukové či UV-LED nebo laserové spojení. Tyto funkce se ještě testují, zdá se však, že síla je v jednoduchosti.
Bóje musí být, mimo jiné požadavky, napájena baterií, která musí být dobíjena, často v nepříliš dobrých podmínkách, a baterie to musí snášet. My jsme zvolili lithiovou baterii a solární dobíjení, ale pokusně jsme realizovali i bezdrátové (induktivní) dobíjení.
Ponoření bóje působí krátkodobé, ale časté výpadky − jak příjmu GNSS, tak rádiového spoje na plavidlo. Proto musí být přijímač GNSS víceprotokolový a kvalitní, komunikační hardware i protokol musí být robustní a tolerovat i „zarušené“ prostředí. K tomu jsme využili moduly od firmy Radiocrafts, které distribuujeme.
Setkali jsme se také s provozními a funkčními požadavky pro námořní systémy, které jsou naprosto brutální. Vše musí být vodotěsné, nárazuvzdorné, odolné slunci, vodě, teplotám a vibracím i lidské chybě. Z toho plynou i testovací předpisy pro elektronická zařízení a součásti, např. akumulátory.
Dalším výrobkem je nová generace podvodní svítilny pro potápěče, hasiče, podvodní stroje a plavidla. Použitím lithiových článků a nových LED a optiky se zvýšil maximální světelný tok na trojnásobek, stejně jako výdrž baterie, hmotnost a rozměry se naopak zmenšily. Doba nabíjení se zkrátila, zlepšila se životnost a tepelná ochrana.
Obr. 1 Vnitřní části nové podvodní svítilny
Testování životnosti akumulátorů je nedílnou součástí kontroly kvality výroby elektronických výrobků. Z každé sady akumulátorů, které přijdou do montáže, se náhodně vybere několik vzorků, které se podrobí dlouhodobému testu (ostatní se jen přezkoušejí). Test spočívá v cyklování akumulátorů (vybíjení a nabíjení konstantním proudem) za různých teplot. V průběhu cyklu se sleduje kapacita a vnitřní odpor článku. Následné zpracování dat odhalí případné výrobní vady a ukáže životnost daného akumulátoru. Výstupem jsou mimo jiné grafy závislosti kapacity a vnitřního odporu na provedených nabíjecích cyklech.
Testování akumulátorů probíhá na vlastními silami vyvinutém přípravku (dále jen tester), který je možno datově přizpůsobit k testování různých typů akumulátorů. Nejčastěji jsou testovány lithium-iontové (Li-ion) akumulátory. Dále je také možné testovat lithium-polymerové či lithium-železo-fosfátové (Li-FePO4) akumulátory. V omezené míře lze testovat i články nikl-kadmiové (NiCd) a nikl-metal hydridové (NiMH).
Tester je koncipován jako modulární systém, který lze sestavit pro konkrétní počet testovaných akumulátorů najednou. Každý modul řídí test jednoho akumulátoru a může pracovat jako samostatná jednotka. Jednotlivé moduly komunikují s monitorovacím PC po sběrnici RS-485, na které je implementován protokol modbus, kde každý modul má unikátní adresu. Celý tester umožňuje připojení až 64 modulů na jedné sběrnici. Samostatnost modulu umožňuje testovat různé typy akumulátorů najednou.
Obr. 2 Modulární systém pro testy baterií
Každý testovací modul obsahuje řídicí mikrokontrolér, který monitoruje a řídí nabíjení a vybíjení akumulátoru. Modul umožňuje vybíjení článku konstantním proudem (CC), který udržuje analogová smyčka. Ukončení vybíjení je řízeno procesorem sledujícím napětí na článku. Nabíjení je řízeno standardní křivkou CC/CV (konstantní proud, po dosažení maximálního napětí jeho udržování s klesajícím proudem). Hodnoty vybíjecích a nabíjecích proudů a napěťové limity lze předvolit z programu v nadřazeném PC.
Modul tedy monitoruje proud, napětí a vnitřní odpor akumulátoru citlivostní analýzou. Následně provádí výpočet kapacity a průběžně posílá data do PC. Testované akumulátory lze připojit přímo na modul nebo pomocí čtyřsvorkového zapojení i přes delší vodiče. Tímto je umožněno akumulátory umístit do teplotní komory, kde lze provádět testy při různé teplotě a zároveň zachovat přesnost měření. Každý modul dále umožňuje připojení senzoru teploty pro monitorování teploty okolí, kde je umístěna baterie.
Obr. 3 Sestava modulárního testeru a teplotní komory
Výsledný „produkt“, multitester baterií pro vozidlové jednotky, tak pracuje bezobslužně, pod dohledem PC v síti, který monitoruje a ukládá data, a také bezpečně − s hlídáním teploty v kontrolovaném prostředí a s kamerovým dozorem. Je tak možno otestovat několik set baterií denně, což je dostačující pro trvalý servis nebo výrobní dávky vozidlových jednotek pro mýto. Tam jde „o prachy“, a proto je každá porucha baterie nežádoucí. Každá baterie má svoje výrobní ID, čitelné i elektronicky, spárované s jednotkou, takže je absolutní kontrola nad cykly baterie, činností jednotky a případnými podivnostmi. Stejně testované baterie jsou použity u kotvicího asistenta a dalších výrobků.
Zúročujeme vloženou investici do systémů identifikace a zjišťování polohy kombinací těchto subsystémů. Je možno kombinovat systémy identifikace (RFID) a zjišťování polohy (GNSS, Wifi) v různých pásmech frekvencí, kde jsou různé dosahy, rychlosti čtení a chování, a tak dosáhnout optimálních vlastností systému pro danou aplikaci a prostředí: identifikace a sledování polohy osob a lůžek v nemocnicích, předmětů v budovách, prostorech bez signálu (suterén, tunel, krytina), přijímat a převádět polohovou informaci, identifikovat „za letu“ pohyblivé objekty, řídit systémy podle jejich polohy (měření rychlosti závodních vozidel na okruhu, zemědělství) a identifikovat osoby (přístupové a docházkové systémy, riziková pracoviště) a kombinovat to vše v síti a informačním systému (továrny, osazovny a montážní haly, logistika).
Obr. 4 RFID terminál v aplikaci pro přístupový systém
Jak vozidlové jednotky pro mýto a sledování polohy, tak komunikační plavidlové jednotky i kombinované systémy s RFID, Wifi a GNSS mohou využívat programové vybavení „Moje poloha“, vyvinuté a udržované Rystonem. O této aplikaci a jejím využití jsme referovali i v časopise DPS [1]. Zvláštností je možnost komunikace nejen z terénu do systému, ale i naopak do sítě (s jednotkami Ryston).
Zde jsme rovněž psali počátkem letošního roku [2] o zkušenostech s novými moduly norské firmy Radiocrafts, které jsou schopny vytvářet celé rádiové sítě. Jelikož moderní moduly obsahují vestavěný mikropočítač s rezervou výkonu pro obsluhu připojených periferních obvodů, vžil se pro ně i název „embedded radio“.
Moduly jsou vybaveny různými komunikačními protokoly podle zamýšlené aplikace: od jednoduchého RC232 s „transparentním“ přenosem sériové linky mezi spárovanými stanicemi přes rádiovou „sběrnici“ obdobnou RS-485, paketové standardy MBUS, KNX až k internetovými protokolům s topologií hvězda (RIIoT) nebo Mesh (RIIM) či Mioty.
Tyto sítě mají různou rozlohu, dopravní zpoždění a přenosovou kapacitu. Pro jejich připojení k pevné síti jsou nabízeny „border-routery“ provádějící například konverzi IPv4 a IPv6 mezi pevnou a lokální rádiovou sítí, dohledy, online aktualizace a další funkce. Samotné moduly jsou schopny v síti přeposílat komunikaci ke vzdálenějším uzlům.
Od uvedení na trh v loňském roce byla vydána druhá zásadní inovace jak firmwaru modulů, tak uživatelského prostředí a API pro spolupráci modulu s dalšími obvody. Nadbytek kapacity paměti a výpočetního výkonu v modulech nabízí uživateli možnost použít RIIM/RIIoT modul jako řadič pro obvody na své desce s možností naprogramovat obsluhu událostí a přerušení přímo v jazyce C a přeložit ho rovnou do kódu modulu. Tento firmware je možno přímo v rádiové síti aktualizovat „vzduchem“ (OTA, Over The Air updating) bez nutnosti demontáže.
Nejjednodušší aplikací modulů od RCF je uvedená sada RC232 dvou kitů pro „rádiovou“ sériovou linku mezi dvěma sériovými linkami, bez flow-control signálů, něco jako kdysi Laplink. To je zajímavé jak pro PC s konvertorem USB-RS232, tak pro jednočipové řadiče, které zpravidla disponují několika porty sériové linky tvořenými dvojicí signálů RxD/TxD. Modul připojený k těmto signálům je schopen propojit např. centrální PC pracoviště s měřidly spotřeby médií anebo propojit uzel čidel/aktuátorů IoT do lokální rádiové sítě.
Moderní síťové „embedded“ rádiové moduly jsou postaveny na RF procesoru CC1310 od Texas Instruments a díky firmwaru jsou konfigurovatelné a programovatelné: Kromě základních vývodů mají rozhraní I2C, SPI, JTAG a dalších sběrnic a dále řadu I/O vývodů, jejichž funkce je programovatelná přímo ve zdrojovém jazyku C.
K vývoji aplikací slouží výrobcem zdarma (po registraci projektu) poskytované nástroje – vývojový kit a program Dashboard pro monitorování stavu sítě za provozu a překladač z jazyka C s knihovnami do mezikódu. Tyto nástroje se neustále vylepšují.
V tomto článku jsme přinesli pokračování informací o vývoji bezdrátových, bateriových, síťových a robustních zařízení v Rystonu pro nové aplikace a o výrobním testeru lithiových baterií v teplotní komoře. Tato koaplikace rozšiřuje spektrum možností programovatelného testovacího systému, který jsme vyvinuli jak pro vlastní výrobu a servis, tak i jako produkt.
Odkazy:
[1] www.dps-az.cz/soucastky/id:76698/moje-poloha-nositelneavozitelne-trackery-polohy-od-rystonu
[3] Webové stránky výrobce: www.radiocrafts.com pro originální informace a webináře (videa)
[4] Pro kontakt na techniky v ČR, vývojovou podporu, dokumentaci, aplikační moudra a pro získání knihovních prvků pro CAD systém Mentor-Pads a hlavně pro součástky: www.ryston.cz