Následující příspěvek je úvodem do terminologie z oblasti elektronického obchodování, také e-komerce. Tento pojem je používaný k označení obchodních transakcí, z nichž alespoň některé jsou realizovány za pomoci internetu a/nebo dalších elektronických prostředků. E-komerce je tedy společně s dalšími aktivitami součástí e-byznysu.
Článek navazuje na předchozí terminologická témata z elektroniky. Text vychází z dokumentů technických komisí ISO/TC 176 a ISO/TC 321, dokumentů EU a z článků české a anglické wikipedie.
Základní termíny
- Elektronické obchodování (e-commerce) obvykle značí využívání informačních a komunikačních technologií v obchodních transakcích.
- Elektronické podnikání ( e-business) používá webové technologie a různé informační systémy. E-byznys není pouze elektronické obchodování, je ale mnohem širší.
- Internetový obchod (e-shop) slouží k nabídce a vyhledání zboží (služeb) s možností si je objednat, dále k příjmu takových objednávek od zákazníků, zprostředkování a evidenci plateb a poskytování dalších informací o výrobcích či řešení reklamací.
- Logistika (logistics) se zabývá fyzickými toky zboží či jiných druhů zásob od dodavatele k zákazníkovi a informačními toky v písemné nebo i ústní podobě.
Klasifikace souvisejících termínů
Infrastruktura pro e-komerci:
- webová část internetu (World Wide Web);
- elektronická pošta (e-mail);
- chytré telefony (smart phones);
- platební karty (payment cards).
Typy vazeb v e-komerci:
- B2B (Business-to-business) jedna firma nabízí druhé firmě;
- B2C (Business-to-consumer) obchodník nabízí zákazníkovi;
- C2B (Consumer-to-business) zákazník sleduje nabídky obchodníka;
- C2C (Consumer to consumer) zpětná vazba mezi zákazníky;
- B2A (Business to administration) obchodník nabízí státní správě;
- C2A (Consumer-to-administration) komunikace mezi zákazníkem a státní správou.
Výchozí technologie pro e-komerci:
- mobilní komerce (mobile commerce);
- e-přenos finančních prostředků (electronic funds transfer);
- systémy managementu inventur (inventory management systems);
- internetový marketing (internet marketing);
- systémy sběru, přenosu a zpracování dat (data collection, transfer and processing systems).
Základní oblasti e-komerce:
- online drobný obchod (online retailing);
- elektronická tržiště (electronic markets);
- online aukce (online auctions).
Nabídka studia pro obor podnikání a obchodování:
- VUT v Brně, Fakulta podnikatelská, Ústav ekonomiky;
- ZČU v Plzni, Fakulta ekonomická, Katedra marketingu, obchodu a služeb;
- VŠE v Praze, Fakulta informatiky a statistiky, studijní program: Aplikovaná informatika.
Legislativa v oblasti e-komerce v Evropě a v ČR zahrnuje řadu dokumentů, např:
- Směrnice 2000/31/EC, o elektronickém obchodu (Directive on electronic commerce) ‒ právní aspekty služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu EU.
- Směrnice 2011/83/EU, o právech spotřebitelů (Directive on consumer rights) – zapracována do občanského zákoníku.
- Občanský zákoník, § 1826a odst. 2, „Tlačítková novela“: „Podnikatel zajistí, aby spotřebitel při učinění objednávky výslovně vzal na vědomí, že se objednávkou zavazuje k zaplacení.“
Normalizaci v oblasti e-komerce zajišťují komise, např:
- ISO/TC 176, Management kvality a prokazování kvality (Quality management and quality assurance), vydala např. dokument: ISO 10008:2013 Management jakosti ‒ Uspokojení zákazníka – Směrnice pro transakce B2C v e-komerci (Quality management ‒ Customer satisfaction ‒ Guidelines for B2C e-commerce transactions)
- ISO/TC 321, Zaručování transakcí e-komerce (transaction assurance in e-commerce), tj. normalizace v oblasti:
- usnadňování přístupu k e-platformám a e-storům;
- ochrana práv online zákazníků, včetně online sporů;
- záruky dodání finálnímu zákazníkovi.
Vysvětlivky k souvisejícím zkratkám a termínům
- Alibaba Group (Čína), Amazon.com (USA) největší internetové zasilatelské obchodní řetězce, nabízí prodejní služby typu C2C, B2C i B2B.
- AliExpress je internetové tržiště provozované a vlastněné čínskou společností Alibaba Group, je velmi úspěšné i v ČR při nakupování přes e-shopy, prostřednictvím platební karty.
- Balíkové boxy (parcel boxes/lockers) dnes provozuje řada firem, např. Alza boxy; Amazon Lockers, Mall boxy, Zásilkovna (Z-boxy). Používají se pro odběr zboží z e-shopů, případně pro odesílání balíčků přátelům atp. (viz obr. 2).
- Aplikační distribuční platformy (application distribution platforms) jsou provozovány majiteli mobilních operačních systémů; příklady: App Store (iOS), GooglePlay Store.
- Elektronické platební služby ( electronic payment services).
- Elektronické tržiště (online-marketplace) ‒ virtuální místo, kde se střetává poptávka mnoha odběratelů s nabídkou mnoha dodavatelů. Na elektronickém tržišti, stejně jako na tržišti klasickém dochází k nejrůznějším jednáním mezi dodavateli a odběrateli, která vedou k uzavírání konkrétních obchodů.
- Logistické služby (logistic services) pro internetové obchody zajišťují přepravní společnosti. Některé nabízí také službu, která umožňuje přepravu zásilek mezi fyzickými osobami; příklady: Česká pošta, Zásilkovna, PPL (Professional Parcels Logistics), GLS (General Logistics Systems).
- Omnichannel (všestranný) ‒ strategie využívající např. existenci více paralelních prodejních či komunikačních kanálů.
- Platforma pro e-komerci ‒ online prostředí, kde probíhají transakce, tj. softwarová technologie zajišťující například provoz e-shopu s mnoha zabudovanými funkcemi, např. analýzou dat, managementem atp.
- Poptávkový systém ‒ internetová počítačová aplikace používaná pro komerce typu:
- B2C ‒ poptávka a vyhledání služeb a jednotlivého zboží;
- B2B ‒ registrovaní dodavatelé zboží či služeb, kteří na základě poptávky od koncového uživatele zpracují a obratem zašlou přímo poptávajícímu nabídku na služby či zboží.
- Slevový portál (Deal of the day) ‒ druh obchodu nabízející zákazníkům časově omezenou nabídku zboží a služeb se slevou formou e-shopu. České příklady: Slevomat.cz a Vykupto.cz.
- Vyhledávač zboží, srovnávač zboží (Comparison shopping website; shopping search engines) ‒ web, který se specializuje na srovnání cen zboží z internetových obchodů. Slouží k vyhledávání nejvýhodnějších nabídek na trhu, nabízí také filtrování podle jiných parametrů, např. rozměry, značka produktu, cena dopravy nebo aktuální dostupnost zboží. V českém prostředí působí například srovnávače Heureka.cz a Zboží.cz.
- Mobilní komerce (mobile commerce) ‒ e-komerce „přesunutá“ pomocí bezdrátové technologie do rukou spotřebitele.
Literatura:
Petryl, Využití e-business pro dosažení konkurenční výhody podniků, diz.práce, ZČU, 2013
Tykvartová, Elektronizace veřejné správy v ČR – e-Government, dipl. práce, ZČU, 2019
Nguyen, Internetová obchodní galerie − kooperace e-shopů pro maloobchodní prodej, dipl. práce, VŠE, 2018
[csWiki] csWikipedia:
- Elektronické obchodování
- Kategorie: Poskytovatelé poštovních a zásilkových služeb
- Internetový obchod
- Zásilkovna
[enWiki] enWikipedia:
- Amazon Locker
- Electronic business
- GLS Group
- Mobile app
- Online shopping
- Types of e-commerce
[WikiData] definice termínů; https://wikidata.org/
[WikiComm] Wikimedia Commons: (obr. 1 a 2)
- Comercio electronico.jpg; autor: JoseAlfredo9710
- Amazon locker − 20190831 (cropped).jpg;
autor: Sikander Iqbal