Fúze a akvizice se v posledních dvaceti letech staly v oboru polovodičů běžnou záležitostí. Přitom pozorujeme v posledních zhruba sedmi letech jejich podstatný nárůst, díky kterému dochází v tomto odvětví k výrazné konsolidaci. Tyto fúze a konsolidace jsou velkými mnohamiliardovými obchody, které racionalizují budoucnost odvětví polovodičů. Není se čemu divit: předpokládá se, že v roce 2021 dosáhly tržby v odvětví polovodičů na celém světě 527,2 miliardy dolarů (prognóza společnosti Statista).
Očekáváme, že tyto typy obchodů budou pokračovat i nadále, a to z mnoha důvodů – neustálého vývoje technologií, nízkých úrokových sazeb, vysoké tržní kapitalizace a kupní ceny akcií, což umožňuje snazší obchodování s akciemi a půjčování peněz. Dochází také k nárůstu celé řady nových trhů, mezi které patří sítě 5G, umělá inteligence, strojové učení, automobilový průmysl, elektromobily a senzory IoT, což vytváří mnoho nových možností využití polovodičů. Akvizice jsou pro firmy efektivním způsobem, jak doplnit sortiment dodavatelů a nabídnout zákazníkům robustní nabídku řešení.
Společnost Digi-Key je hrdá na své velmi rozsáhlé portfolio, které nám během celé této konsolidace trhu prokázalo dobrou službu. Kdykoli totiž došlo k akvizici, byli jsme do ní téměř vždy zapojeni na obou stranách. Vedlo to k mnoha synergiím nově sloučených společností a poskytlo další důkaz stability, kterou společnost Digi-Key poskytuje svým zákazníkům.
Ve výše uvedených akvizicích byla společnost Digi-Key jediným distributorem součástek s elektronickým obchodováním, který byl při uskutečnění akvizic přenášen na všech liniích. Jsme pyšní, že jsme jedinou konstantou účetních knih na obou stranách, a je nám ctí, že můžeme se společnostmi po jejich sloučeních a transformacích spolupracovat i nadále.
Často, když se ve firmě mluví o blížící se akvizici nebo sloučení, začnou se zaměstnanci obávat změn. Tento trend slučování společností v odvětví polovodičů však přináší mnoho významných výhod. Tou největší výhodou je z pohledu dodavatele samozřejmě naděje a očekávání, že 1 + 1 se bude rovnat o něco více než 2. Obchody tohoto rozsahu vyžadují velké přemýšlení a prognózy a z finanční perspektivy se v dlouhodobém horizontu prokážou jako velmi přínosné.
Dodavatel je s rostoucím portfoliem pro své zákazníky cennější – dokáže jim nabídnout více produktů a mít větší podíl na celém řešení. Získáním nabídky ucelených řešení prostřednictvím různých akvizic může dodavatel prodávat řešení namísto jednotlivých výrobků, čímž značně zvyšuje svou ziskovost a důležitost pro koncového zákazníka. S vyšším prodejem roste i souhrnná kupní síla dodavatele, což mu umožňuje nakupovat více rozpracovaných materiálů i kapacity s nadějí na větší konkurenceschopnost.
Bylo možné si všimnout, že si obor zachoval talentované odborníky a neztratil je ani při změnách týmů a vedení. To před dvaceti lety nebývalo obvyklé − když kupující vstoupili do nových firem, často se „všeho původního“ zbavili. Avšak s vývojem trhu a pokračováním tohoto konsolidačního trendu jsme svědky, že kupující společnosti zkoumají různé stránky týmů a vedení kupovaných společností a docházejí k závěru, že bude výhodnější stávající vedení ponechat, aby podnik řídilo i nadále. Stal se z toho proces plný spolupráce, ve kterém se všichni navzájem podporují, jak je to jen možné.
V případě společnosti Digi-Key jde o hladký přechod, protože to pro nás nepředstavuje žádné novinky z pohledu prodeje ani spolupráce s dodavatelem a jeho týmem – toto všechno již důvěrně známe na všech frontách. A díky technickému know-how našeho týmu také velmi dobře rozumíme synergiím produktů. Jsme schopni vzít prvky a silné stránky obou společností a nabízet je na trhu globální komunitě techniků a podporovat tak nově sloučenou společnost, aby byla silnější než kdykoli předtím.
S tím, jak velké společnosti stále více rostou, mají tvůrci nových technologií a produktů obavy, že těmto velkým hráčům nebudou schopni konkurovat. Do určité míry je to pravda. Ale tvůrci skutečně nových nejmodernějších technologií a výrobků se nemusejí obávat, protože budou mít více příležitostí, aby jejich práci někdo koupil. Ti, kdo mají skutečně odlišnou technologii, budou pravděpodobně rychle převzati chytrým dodavatelem.
Když se díváme do budoucna, předpokládáme, že v oboru budou větší dodavatelé se širším portfoliem, protože budou skupovat společnosti, které mají synergické produkty, aby mohli svým zákazníkům nabídnout větší rozsah produktů. Dodavatelé budou schopni nabízet širší sortiment a poskytnout ucelené řešení namísto jednotlivostí.
Firmy zjistily, že čím důležitější budou pro zákazníky, tím více respektu si získají. Když se ohlédnete do doby před 25 lety, každý se pokoušel prodávat jednotlivé díly. V posledních 5–10 letech však čím dál více převládá prodej uceleného řešení. Dodavatelé také došli k zjištění, že zákazníci více spolupracují s těmi, kteří namísto jediného produktu dokážou nabídnout větší část řešení. Včera mohl například dodavatel prodávat jen jeden senzor s pojistkou, ale dnes má pravděpodobně na trhu 7 nebo 8 součástek, které jsou odběratelům bližší.
Očekáváme, že tyto akvizice budou pokračovat i v dalších letech. Společnosti mají nyní k dispozici velkou hotovost a pravděpodobně ji vloží do investic, které rozšíří jejich základnu a zvýší hodnotu akcií – spíše investují do svého portfolia, než aby své peníze nechaly ležet v bance. S tím, jak se společnosti nadále diverzifikují i mimo obor, očekáváme také, že tyto fúze a akvizice budou probíhat i za hranicemi odvětví polovodičů. Toto téma by ale vydalo na další článek. Všichni, kteří se o elektronické součástky zajímají, budou jistě další vývoj v tomto oboru sledovat.