V dubnovém vydání zpravodaje organizace CAVCOE (Canadian Automated Vehicles Centre of Excellence) byla publikována řada zajímavých zpráv na téma autonomních vozidel [1].
Koncem letošního března řešila policie v San Franciscu neobvyklý případ − udělení pokuty autonomnímu taxíku (tzv. robotaxi) za několik dopravních přestupků. Robotaxi prý nemělo v noci zapnutá hlavní světla, jindy jelo příliš blízko k některým chodcům. Policista na motocyklu, který vozidlo bez řidiče zastavil, byl při vypisování pokuty poněkud zmatený, protože řešil takovou situaci poprvé. Navíc se robotaxi při kontrole nechovalo příliš disciplinovaně a od policisty jednoduše odjelo. Bylo jasné, že s vozem bez řidiče se nelze domluvit, a tak policii nezbylo než jednat přímo s jeho provozovatelem. Ten nakonec přišel s nečekaným vysvětlením − robotaxi nechtělo ujet, ale jen zaparkovat na bezpečném místě, aby nestálo uprostřed silnice. Část tohoto incidentu byla zachycena kolemjedoucím motoristou, a tak se celá událost dostala až do televizních zpráv.
Organizace British Standards Institution (BSI) vydala ve spolupráci s Centre of Connected & Autonomous Vehicles (CCAV) 20stránkový dokument „Connected & automated vehicles: Vocabulary BSI Flex 1890 v4.0:2022-03.“ Ten definuje a vysvětluje téměř sto odborných termínů z oboru propojených a automatizovaných vozidel, jako jsou ego vehicle, remote operation, object and event detection and response, full trip feature, dynamic driving task a další. Navíc je zde uveden význam více než 50 nejčastěji používaných zkratek (ADAS, RADAR, CAM apod.). Výkladový slovník je k dispozici ke stažení na [2].
Indická IT firma Wipro Ltd. představila svůj cloudový program SDV (Software Defined Vehicle), který je prvním svého druhu. Software je určen pro výrobce vozidel a navazující průmysl. Tato technologie je založena na trendu, který přidává nebo vylepšuje funkce vozidla aktualizováním jeho softwaru pomocí bezdrátové techniky OTA (Over-the-Air). Firma Wipro věří, že je její technologie výhodná jak pro výrobce automobilů, tak i pro řidiče, protože jejich vozy nemusí být fyzicky svolávány do servisu. Více informací je uvedeno na [3].
Švédská firma Einride [4] představila svůj nový systém pro řízení nákladních vozů bez řidiče − Remote Pod Operator. Einride se již delší dobu specializuje na výrobu autonomních nákladních vozů Pod, což jsou velmi elegantní vozy s plochým úložným prostorem. Jejich nový systém umožňuje jízdu nákladního vozu nejen monitorovat, ale také dálkově ovládat z řídicího pracoviště. Firma zaměstnává pro vzdálené řízení svých Podů profesionální řidiče, přičemž jeden takový „řidič“ může monitorovat a ovládat více aut najednou. Řidičům tak odpadají dlouhé, často stresující hodiny strávené nepohodlně za volantem − odpracují si v pohodlí řídicího centra svých osm hodin a odcházejí domů.
[1] www.cavcoe.com
[2] https://drive.google.com/file/d/1g1T0EcHQXQ8ntGRkcpNbkgI4jlcEKZml/view
[4] www.einride.tech