Pokud vás znepokojuje přesun výroby elektroniky do Číny a nevidíte možnost tuto situaci změnit, potom je tato publikace určena i vám. Už její celý název (Made in America, Again: Why Manufacturing Will Return to the U. S.) celkem jasně vysvětluje, o co jde. Je výsledkem analýz, které konzultační firma The Boston Consulting Group (BCG) provedla již v květnu 2011. Podle nich se dosavadní konkurenční výhody výroby v Číně podstatně sníží ve prospěch některých států USA v případě dovážených produktů už kolem roku 2015.
I když závěry této publikace jsou vztaženy na USA a nejsou specificky zaměřeny na elektroniku, fakta v ní mají všeobecnou platnost. Každoroční růst mezd v Číně v rozsahu 15–20 %, posilující čínská měna a stoupající náklady na výrobu devalvují dosavadní výhody výroby v Číně i přes její nadále se zvyšující produktivitu.
Jak Harold L. Sirkin, jeden z autorů publikace, říká: „… vyšší automatizace (v Číně) znehodnocuje hlavní výhodu přesunu výroby do Číny, kterou je přístup k levné pracovní síle. Jakmile se firmy pozorně podívají na všechny náklady, mnohé poznají, že by bylo lepší vyrábět blíže k zákazníkovi v USA.“
Jak publikace uvádí, domácí firmy v USA již nyní pozorněji sledují strategické výhody výroby blíže k zákazníkovi. Když zahrnou do celkových nákladů dopravu, clo, pohyb měny a další faktory, potom výhody výroby v Číně nejsou již tak zřetelné. Svou roli také navíc hrají možná rizika a problémy spojené s výrobou na opačné straně planety.
Kniha uvádí několik příkladů amerických firem, které samy došly k podobnému závěru. Jiné firmy zase přemístily výrobu z Číny do jiných zemí s levnější pracovní silou, jako jsou Vietnam, Indonésie nebo Mexiko, ale tyto země nemohou absorbovat technologicky náročnou výrobu, kterou zvládá Čína, protože nemají potřebnou infrastrukturu, kvalifikované pracovníky a potřebné zázemí.
Jak se ale v textu také zdůrazňuje, měnící se situace ještě neznamená, že Čína sníží svůj výrobní potenciál. Zůstane i nadále nejrychleji se rozvíjejícím trhem ve světě. Zahraniční firmy budou chtít zůstat v Číně, aby mohly obsloužit její a okolní asijský trh, ale v případě Severní Ameriky už Čína nebude automatickou volbou.
Kniha je k dispozici ke stažení na webové stránce BCG: http://www.bcg.com/documents/file84471.pdf.
The Boston Consulting Group (BCG) je konzultační firma s globálním zaměřením a s vedoucím postavením ve světě v otázce poradenství strategie podnikání. Vznikla v roce 1963 a v současnosti má 74 poboček ve 42 zemích světa. Její klienti jsou z řad soukromých, veřejných a neziskových organizací, které se snaží identifikovat svoje příležitosti. Více informací na: http://www.bcg.com.
1) http://www.bcg.com/media/PressReleaseDetails.aspx?id=tcm:12-84412
2) BCG: Made in America, Again: Why Manufacturing Will Return to the U. S. (http://www.bcg.com/documents/file84471.pdf)