K 30. září 2022 bylo v České republice registrováno 13 185 osobních bateriových elektrických vozidel (BEV kat. M1) [1]. Za prvních devět měsíců roku 2022 se tak jejich počet zvýšil o 42 % (+3 887).
Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 22 402 BEV: 8 172 kat. L, 13 185 kat. M1, 138 kat. M3, 845 kat. N1, 1 kat. N2, 9 kat. N3 a 52 BEV zařazených jako ostatní.
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:
Během prvních devíti měsíců loňského roku bylo v České republice registrováno 3 887 osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1, v meziročním srovnání (leden–září) se jedná o 89% nárůst registrací. Více než 26 % registrací tvořila ojetá vozidla, z 1 020 registrovaných ojetých vozidel byly nejčetněji zastoupené značky TESLA (222), BMW (220) a VOLKSWAGEN (136).
Téměř 39 % osobních elektromobilů je registrováno v Praze (5 086 vozidel), následuje Středočeský (2 750) a Jihomoravský kraj (1 221).
V Česku je přes 2 600 veřejných dobíjecích bodů
Podle aktuálních dat uváděných Evropskou observatoří pro alternativní paliva je v České republice v současnosti 2 653 veřejných dobíjecích bodů, 70 % z nich se střídavým proudem (AC; 1 861), 30 % se stejnosměrným proudem (DC; 792). Celkem 115 dobíjecích bodů je pak s velmi rychlým dobíjením 150+ kW (z toho 18 dobíjecích bodů s 350+ kW). Oficiální seznam veřejných dobíjecích stanic z Evidence dobíjecích stanic (podle § 6 odst. 1 zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách) zveřejňuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. K 30. 6. 2021 bylo v této evidenci 2 033 veřejných dobíjecích bodů, interaktivní sestava z této evidence je k dispozici na webu Čistá doprava [2].
Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR
Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury by neměl být nahodilý, ale systematický a koncepční. K tomuto rozvoji má ambici přispět webová aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR [3], která je jedním z výstupů Metodiky rozvoje dobíjecí infrastruktury v ČR. Metodika byla certifikovaná Ministerstvem dopravy a je bezplatně k dispozici na webu Centra transferu technologií [4]. Aplikaci a metodiku vytvořilo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., v rámci řešení projektu „Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů“, který byl podpořen Technologickou agenturou ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+. Projekt byl řešen v letech 2021–2022 a jeho výstupy budou zveřejněny v prvním čtvrtletí 2023 na webu Čistá doprava, aplikace pak bude k dispozici na [3].
Česko je v podílu elektromobilů stále na chvostu, za námi jen Slovensko
V období leden–září 2022 bylo v zemích Evropské unie registrováno 717 tisíc bateriových elektrických vozidel (BEV), meziročně o 26 % více. Zatímco v roce 2021 ve stejném období představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 7,6 %, v roce 2022 to bylo 10,6 %. S 2,0% podílem BEV tak patří České republice předposlední příčka, za námi s 1,7% podílem skončilo jen Slovensko. Ze zbývajících zemí V4 byl v Polsku evidován 2,5% podíl BEV, v Maďarsku pak 4,0 %. Nejvyšší podíly BEV byly v loňském evidovány ve Švédsku (28,4 %), Nizozemsku (20,4 %) a Dánsku (17,9 %).
CDV novým členem Elektromobilní platformy
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. [5], bylo na říjnovém zasedání řídicího výboru jednomyslně přijato za člena Elektromobilní platformy, z. s. Platforma aktivně působí v České republice od začátku roku 2022. Její členové patří mezi hlavní aktéry v oblasti elektromobility: ČEZ, ŠKODA AUTO, PRE, E.ON, České vysoké učení technické v Praze, Sdružení automobilového průmyslu, Teplárny Brno, Technická univerzita v Liberci a Centrum dopravního výzkumu. Členská základna se bude dále rozšiřovat, více informací na [6].
Odkazy:
[1] www.cistadoprava.cz/v-cesku-jezdi-13-185-elektromobiluvyuzivaji-pres-2-600-dobijecich-bodu/
[2] www.cistadoprava.cz/stanice-ceska-republika/
[3] www.cistadoprava.cz/mapy/ev
[4] www.shopcdv.cz/cs/metodika-rozvoje-dobijeciinfrastruktury-v-cr
[5] www.cdv.cz