Díky svému zraku mohou lidé zaregistrovat spoustu důležitých věcí. Vůbec tedy nepřekvapí, že podobně to bude mít i technika, kterou sami vyvíjejí. Zejména pak v automobilech. Jen těch „očí“ zde bude o poznání víc.
VGA, ale i 720p/60 nebo 1080p/30
Jak se ale kolem sebe spolehlivě dívat a myslet přitom ekonomicky? Ve společnosti Renesas Electronics mají řešení. Jmenuje se „Automotive HD Link“, zkráceně AHL, a známý výrobce tuto nepochybně zajímavou technologii představil již v létě roku 2021. Nyní přichází s dalším rozšířením.
Nejnovější přírůstek v provedení typu SCQFN s 68 vývody zde po dřívějších integrovaných obvodech RAA279971 (AHL video kodér s jedním kanálem) a také RAA279972 na pozici jeho dekódovacího protějšku ponese aktuálně označení RAA279974. Firma opět vychází z jednoduchého předpokladu, že výrobcům ze světa automobilového průmyslu mohou k přenosu videa ve vysokém rozlišení bohatě stačit laciné kabely či konektory. Novinka v podobě čtyřkanálového videodekodéru AHL proto souběžně zpracuje hned čtyři vstupní zdroje signálu, čímž dále efektivně nahrává potřebám systémů sledujících (nejen při parkování) okolí vozu nebo i celé řadě dalších aplikací s rostoucím počtem kamer.
Princip není vůbec složitý. Technologie AHL od společnosti Renesas totiž u přenosu videa „sáhla“ po modulovaném analogovém signálu. Kmitočet zde proto může být ve srovnání s digitálními relacemi, které se dnes využívají, klidně desetkrát nižší – stačí, když jen obecně uvážíme analogové pásmo do 40 MHz vs. číslicový přístup, se kterým bez potíží dosahujeme i tří gigahertz. Ve výsledku proto rychle obdržíme robustní řešení s tolik potřebnou odolností vůči rušení, zatímco s nestíněnými kroucenými páry či standardními konektory snadno překleneme ještě větší vzdálenosti, dvacet nebo dokonce třicet metrů. Využít lze samozřejmě i rozvodů pro stávající analogové video ve standardním rozlišení. Pokud se každopádně rozhodneme pro kabeláž s kroucenými páry bez požadavku na stínění, lze ušetřit nejen po finanční stránce, ale zjednoduší se nám i samotná finální instalace ve vozidle, o případné výměně součástí po pěti až sedmi letech ani nemluvě. A když půjdeme ještě dál, možná se to ve výsledku odrazí také na celkové hmotnosti.
Zpátky ke kořenům
Technologie AHL nemá obavy z rušení a vývojářům kromě toho dokáže nabídnout i vynikající kvalitu obrazu. Dle vyjádření výrobce zde oproti čistě digitálnímu přístupu nelze pozorovat žádný viditelný rozdíl. A pokud jde o rušivé interference, stále nesmíme zapomínat, že máme co do činění s analogovou podstatou. Do určité míry lze tedy očekávat nějaké zhoršení obrazu, ale živá scéna nám „nevypadne“, což u rušení číslicového spoje samozřejmě neplatí. Systém AHL navíc dokážeme vhodně provázat i s dalšími obvody – SoC R-Car, MCU RH850, PMIC nebo např. analogovými prvky a prakticky v jakémkoli vozidle tím efektivně vyřešit celou řadu bezpečnostních funkcí.
Odkazy: