česky english Vítejte, dnes je neděle 05. prosinec 2021

Okolí prohlédnou radary. Kdo ale dohlédne na ně?

DPS 1/2019 | Měření - články
Autor: Ing. Jan Robenek

Současné automobily jsou elektronikou „prošpikovány“ jako ještě nikdy předtím. Technologií je dokonce tak moc, že již brzy hodlají vytlačit ze sedadel řidiče samotné. Vše, co má nějakou hodnotu, bude ale nutné v provozu chránit, a to včetně strojů, byť by na žebříčku důležitosti obsadily až poslední místa. Vhodné systémy k tomu naštěstí máme. Pokud však chceme, aby jim posádka důvěřovala, nesměl o nich předtím pochybovat ani jejich autor.

Okolí prohlédnou radary. Kdo ale dohlédne na ně

Šofér, nebo jen desítky senzorů?

Spotřebitele nějaká kombinace „E8740A“ zase tolik trápit nemusí, dokonce ani za předpokladu, že přímo souvisí s jejich osobní bezpečností. Pokud však stejné označení zmíníte ve firmě Keysight Technologies, spojení písmen a číslic již dostává užší obrysy. Pracujete s radary? To pak nástroje pro jejich testování určitě nesmíte přehlédnout. Aby na oplátku zase něco nepřehlédly ony.

Zdokonalené řešení pro generování a také analýzu signálů spojených s radary využívanými v automobilovém průmyslu, jak výrobce své nově představené pomůcky [1] rovněž nazývá, umožňuje např. pokročilým systémům pro podporu řízení, tzv. ADAS, zajistit aktivní detekci s cílem předcházet možné srážce. Zajímavá bude též představa autonomních vozů, nicméně starosti o jejich bezpečnost stále nedají mnoha lidem spát. Takový automobil pak bude závislý na důmyslném návrhu radarových senzorů, kterých se v jediném voze dle SAE uplatní klidně až 24. To je již dostatečně velký prostor pro interference mezi jednotlivými čidly, které mohou vážně ohrozit spolehlivost radaru. Riziko vzniku nehody tak může zvyšovat byť jen drobná odchylka nebo neočekávané chování systému.

Okolí prohlédnou radary. Kdo ale dohlédne na ně 1

Nová flexibilní platforma ukrytá pod označením E8740A [2] proto umožňuje provádět komplexní testy, generovat nejrůznější reálné podmínky a s využitím intuitivního uživatelského rozhraní se tak připravit na veškerá možná úskalí návrhu radaru. Generování (jednou) a také analýzu (celkem 6×) řeší s ohledem na 24GHz, 77GHz nebo 79GHz systémy společně se šířkou pásma od 2,5 GHz až do více než 5 GHz. Poplatně konkrétním požadavkům a také svému rozpočtu pak dostáváme na výběr ze sedmi skupin produktů odlišených koncovkou -0x0.

EMI a EMC s přehledem

Z novinek, které společnost Keysight představila v posledních měsících roku 2018, ještě vybíráme PXE EMI receiver N9048B s multidotykovým uživatelským rozhraním [3], [4]. Certifikace z hlediska EMC se totiž stává nezbytným krokem na cestě elektronického zařízení k zákazníkovi, zvláště když tím mimo jiné názorně doložíme jeho bezpečnou a spolehlivou činnost. Systém z obr. 2 si poradí s kmitočtovým záběrem od 2 Hz až do 26,5 GHz (3,6, 8,4, 26,5 GHz), standardní šířku pásma 10 MHz dále rozšiřují volby 25 nebo též 40 MHz a počítat bude možné též s DANL –169 dBm/Hz (1 GHz) nebo fázovým šumem –135 dBc/Hz (1 GHz, offset 1 MHz). Přesnost amplitudy dosahuje ±0,22 dB a u přístrojů, které budou plně v souladu s mezinárodními standardy CISPR 16-1-1 a MIL- -STD-461, nesmíme dále opomenout ani výrazné úspory spojované s TDS (Time Domain Scan).

ODKAZY

[1] Tisková zpráva, https://about.keysight.com/en/newsroom/pr/2018/25sepnr18103.shtml

[2] E8740A Automotive Radar Signal Analysis and Generation Solutions, https://www.keysight.com/find/e8740a

[3] Tisková zpráva, https://about.keysight.com/en/newsroom/pr/2018/24octnr18112.shtml

[4] PXE EMI receiver, http://www.keysight.com/find/N9048B

Partneři

eipc
epci
imaps
ryston-logo-RGB-web
mikrozone
mcu
projectik