česky english Vítejte, dnes je úterý 03. prosinec 2024

Analogové funkce sbalené na cesty. GreenPAK se nyní sveze i autem

DPS 6/2019 | Články
Autor: Ing. Jan Robenek

Dostat se do vozidla není zase tak těžké. Alespoň ne pro lidskou osádku. Vždyť dnes v ruce nemusí držet ani klíč. Automobily jsou totiž elektronickými systémy doslova prošpikovány. Jen ta jejich cesta na palubu bývá mnohem složitější a někdy i déle trvá. To by se mohlo změnit.

Prolnutí dvou světů

Zatímco nejrůznější logické obvody běžně vyřešíme přes programovatelná hradlová pole, v případě smíšených signálů mohou dávat větší smysl právě konfigurovatelné struktury typu CMIC, tedy „Configurable Mixed-Signal IC“. Ve společnosti Dialog Semiconductor je rovněž nacházíme pod chráněným označením GreenPAK™, které již můžete znát i z webových stránek DPS [1].

Analogové funkce sbalené na cesty. GreenPAK se nyní sveze i autem

Ve své podstatě se jedná o programovatelnou součástku nebo, chcete-li, matici s non-volatilní pamětí (OTP) uchovávající data i po vypnutí napájení. Když je systém aktivován, budou data zkopírována do registru SRAM (bufferu), odkud se rovněž daný čip, včetně všech svých bloků a propojení, sám nakonfiguruje [2]. Vývojáři tak dokážou se sníženým proudovým odběrem a ještě k tomu na minimální ploše, která může být oproti klasickému návrhu i desetinásobně menší, zapracovat spoustu systémových funkcí. Na základě obslužného softwaru a vývojového kitu by mělo být možné vytvořit a naprogramovat flexibilní zákaznický obvod opravdu rychle. Dialog rovněž umožňuje programovat prvky GreenPAK™ přímo ve výrobě, minimálně však v počtu třech tisíc kusů, což odpovídá množství na jednom kotouči. K tomu je zapotřebí dodat schválený soubor.

Analogové funkce sbalené na cesty. GreenPAK se nyní sveze i autem 1

Funkce, jak je potřeba

Obvodů je na výběr celá řada [2], přičemž ty nejmenší mohou v pouzdrech typu STQFN s osmi vývody měřit pouze 1,0 × 1,2 mm. Ušetříme s nimi až několik desítek součástek, díky menšímu počtu spojů na desce navýšíme spolehlivost, a protože se obejdeme bez diskrétních rezistorů v napěťových děličích, pull-upů, pull-downů apod., ušetříme i nemálo energie. Zároveň komplikujeme práci reverzním inženýrům a těšit nás může i vědomí, že každý obvod GreenPAK™ byl již ze 100 % otestován, přičemž u diskrétních součástek se tak může činit až na úrovni výsledné desky. Jakoby tomu ale pořád něco scházelo. Tedy až do letošního srpna, kdy výrobce s prvky CMIC konečně proniká do světa automobilového průmyslu [3], ve kterém býváme často omezováni právě diskrétní povahou jednotlivých součástek, resp. standardně řešenými IO. První vlaštovka nese označení SLG46620-A a v pouzdrech typu TSSOP s 20 vývody nabídne dle obr. 2 osmibitový A/D převodník s postupnou aproximací, zesilovač PGA se stavitelným ziskem, dva D/A převodníky, šest analogových komparátorů ACMP, dvě napěťové reference, 26 LUT, tři DCMP/ PWM, 10× CNT/DLY, 12× DFF/LATCH, trojí interní oscilátory nebo např. 18 GPIO [4]. To vše s nálepkou „AEC-Q100 Grade 2“.

Analogové funkce sbalené na cesty. GreenPAK se nyní sveze i autem 2