česky english Vítejte, dnes je čtvrtek 21. listopad 2024

Díky radarům vidíte víc. A s nástroji od NXP i rychleji

DPS 1/2019 | Články
Autor: Ing. Jan Robenek
01.jpg

Ať se nám to líbí, nebo ne, technologie, které byly na cestách dříve namířené spíše „proti“ nám, se začínají pomalu, ale jistě stěhovat přímo na palubu.

Vývoj podle všeho zvrátit nepůjde, a proto se vyplatí být alespoň připraveni. Třeba jako ve společnosti NXP Semiconductors, která spoustu práce odvedla již za nás.

Pro každé druhé auto

Spojením procesorů S32R, vf transceiveru a také antény na nové referenční platformě se výrobce pochlubil v říjnu [1]. Ve spolupráci s firmou Colorado Engineering, jejíž stopu prozradí nejen logo na desce, tak vzniklo řešení usnadňující vývoj radarových systémů pro nasazení v náročných podmínkách automobilového průmyslu. Vždyť dle současných předpovědí bude jen do roku 2020 radarovými technologiemi vybavena polovina všech aut opouštějících výrobní linku. Za obrovským rozmachem přitom stojí nejen líbivá představa bezpečného cestování, ale také nově vznikající autonomní vozidla nebo požadavky ze strany organizací, jako je např. NCAP, kterou si vybavíme právě pro její nárazové zkoušky.

vyvoj-1
Obr. 1 Oči nelze mít všude, techniku ano. Modré vozidlo s registrační značkou NXP by mohlo „vyprávět“ [1]

Výsledek bude stavět na mikrokontrolérech S32R27 od NXP s 32bitovou architekturou znázorněnou na obr. 2 [2] navržených speciálně pro automobilové a jiné průmyslové aplikace s radary (2 MB paměti Flash a 1,5 MB SRAM, obojí s ECC, SPT 2.0, MIPI-CSI2, 4× A/D převodníky sigma-delta, 12 bitů, 10 MS/s, stejně tak i DAC), dále pak plně integrovaných transceiverech RFCMOS TEF810X od stejného dodavatele, které se sice ještě sériově nevyrábí, ale je již o nich známo, že podporují pásmo od 76 GHz až do 81 GHz a tomu také podřídí tři kanály pro Tx a o jeden více pak pro Rx, a konečně též obvodech FS8410 sloužících k řízení napájení.

vyvoj-2
Obr. 2 Blokový diagram obvodů S32R27 s červeně odlišenou podporou
radarových systémů pohybujících se na čtyřech kolech [2]

ACC i AEB

Právě vznikající Reference Design Kit, tedy RDK-S32R274, představuje flexibilní a zároveň otevřenou vývojovou platformu s modulární architekturou, která se přizpůsobí konkrétním požadavkům zákazníka [3]. Výše zmíněné mikrokontroléry NXP S32R27 pak ještě doplňuje řada S32R37 s obdobnými předpoklady. Společně se tak mohou směle postavit klasickým signálovým procesorům DSP a ve světě zkoumaném radary díky svým akcelerátorům vykázat snad až desetinásobně vyšší výkonnost vztaženou na jednotku spotřeby. V praxi to pak znamená lepší dosah, rostoucí rozlišení a také tolik potřebnou přesnost pro klíčové aplikace, jakými jsou např. adaptivní tempomaty ACC (Adaptive Cruise Control), systémy samočinného nouzového brzdění AEB (Autonomous/Automatic Emergency Braking), pomoc při změně jízdního pruhu a řada dalších. Řečí čísel třeba dosáhneme až na 180 metrů s přesností 0,175 m a jindy uvažujeme klidně jen ±0,25 °. Na téma inteligence vs. bezpečnost jsme psali též v [4].

robenek@dps-az.cz