Dotykem je možné beze slova vyjádřit spoustu věcí. To, co je dobré pro lidi, se navíc může hodit i v elektronice. Jen zde místo sympatií půjde spíše o předávání povelů. „Pomocnou ruku“ zde nedávno opět podala firma Microchip Technology. Ovládat se totiž dá i za pohybu. Potřebujeme mít ale jistotu, že když už naše cesta ubíhá pod čtyřmi koly, dorazíme spolehlivě na místo určení nejen my sami, ale také naše instrukce předávané palubnímu systému.
Když se řekne technologie maXTouch®, pravděpodobně se nám vybaví metody kapacitního dotykového ovládání společně s jejich integrovanými obvody – kontroléry [1]. Systém pracuje ve dvou rozměrech, obslouží klidně několik prstů najednou, a pokud se obsluha nechce příliš odhalovat, zvládne i rukavice s tloušťkou do pěti milimetrů.
Výrobce nabízí jednak součástky pro komerční a průmyslové využití a dále pak i struktury určené přímo pro uživatelská rozhraní řešená v automobilech. A právě zde nabývá na významu mimořádná odolnost celého návrhu vůči všudypřítomnému rušení. Prvky maXTouch® se tak mohou pochlubit vysokým odstupem užitečného signálu od šumu (SNR) a efektivně přitom bojovat s celou řadou zdrojů elektromagnetických interferencí. Patří mezi ně např. rušení vyzařované samotnými displeji nebo jindy zase spojené s podsvícením, blokem motoru či rychlými přechodovými jevy. Veškeré prvky jsou kromě toho navržené tak, aby vyhověly i přísným požadavkům z hlediska elektrostatických výbojů. Bude to ale stačit?
Nabídka Microchipu neustále roste a nejinak tomu bylo i letos v červnu, kdy výrobce představil trojici nových kontrolérů pro dotykové panely maXTouch®, včetně služeb sloužících k optimalizaci návrhu [2]. Nebude to ale jen o docela silných sklech či plastových krytech. Obvody MXT1067TD, MXT1189TD a MXT1665TD z obr. 1 mají totiž v automobilech za cíl podporovat celou řadu úhlopříček, zde typicky od 9 do 13 palců. Větší rozměry, dosahující třeba až 20 palců, již máme pokryty dalšími, nedávno představenými součástkami MXT. Prostředí je stejné, vlastnosti též. Vše tak stačí opakovaně jen využívat.
Veškeré prvky rodiny „TD“ rovněž spojuje jedinečná schopnost tvarování signálu sloužící k optimalizaci emisí produkovaných samotným kontrolérem. Příslušný nástroj umožňuje vývojářům zadávat vlastní vf limity, na jejichž základě dochází k odladění tvaru vysílaných průběhů. Získané FW parametry se pak jen stávají další součástí konfiguračního souboru. Sáhodlouhé experimentování ani nákladné testy „naslepo“ zde již nejsou na místě. Součástky objednáme v pouzdrech typu TQFP128, resp. LQFP144, přičemž každý z nových obvodů dostává také svůj vývojový kit.
[1] Technologie maXTouch®, https://www.microchip.com/design-centers/capacitivetouch-sensing/touch-pads-touch-screens/maxtouch
[2] Tisková zpráva, https://www.microchip.com/en/pressreleasepage/accelerateemi-qualification-of-automotivetouchscreens
[3] Nerozptylujte řidiče. Vždyť vyjádřit semůže i gesty, https://www.dps-az.cz/vyvoj/novinky/id:55627/nerozptylujteridice-vzdyt-vyjadrit-se-muze-i-gesty