česky english Vítejte, dnes je čtvrtek 26. prosinec 2024

Laciné kabely a konektory v autě nezatracujte. HD videu to stačí

DPS 6/2021 | Články
Autor: Ing. Jan Robenek
01.jpg

Se zkratkou „AHL“ se nesetkáme pouze na ledě. Význam tří písmen nyní rychle poroste i v prostředí automobilového průmyslu.

Stejně jako objem informací, které zde bude možné jednoduše a spolehlivě přenášet.

Bezpečně, tedy v HD

Pokročilé bezpečnostní systémy nejsou výsadou pouze u luxusních vozidel a díky systému AHL mohou být nyní k dispozici prakticky ve všech nových vozech, včetně modelů nižší třídy. I tak by se dal stručně vystihnout smysl nové technologie Automotive HD Link, zkráceně AHL, kterou ve společnosti Renesas Electronics představili letos v červenci [1]. Známý výrobce polovodičů tím jen dokládá, že se laciná kabeláž, podobně jako konektory, které nyní podporují zobrazování ve standardním rozlišení, s videem ve vysokém rozlišení rozhodně nevylučují. Vývojáři mohou navíc počítat i s další přidanou hodnotou. Jak je to vůbec možné?

vyvoj-1 (jpg)
Obr. 1 Během přenosu videa ve vysokém rozlišení si na čtyřech kolech díky technologii Automotive HD Link od Renesas vystačíme i s jednoduššími kabelovými rozvody a jejich konektory [1]

Nový enkodér AHL s označením RAA279971 [2] a také příslušný dekodér RAA279972 zde totiž k přenosu HD videa se spoustou detailů využívají modulovaného analogového signálu.

Lze proto uvažovat 10× nižší přenosové rychlosti, než je zapotřebí u číslicového přístupu. V praxi to znamená, že si vystačíme s klasickými kroucenými páry a také standardními konektory, resp. stávajícími rozvody vhodnými pro přenos analogového videa. Jen pro srovnání, číslicové linky řešené na způsob SerDeS již očekávají patřičně stíněnou kabeláž zakončenou špičkovými konektory, což také něco stojí. A to vůbec nehovoříme o případné náhradě v horizontu pěti až sedmi let nebo komplikovanějším způsobu vedení z důvodu omezení při ohybu.

Obraz, ale i řízení

Technologie AHL si v automobilech zakládá na odolnosti proti rušení a také obousměrném řídicím kanálu, který funguje nezávisle na videodatech a dokáže kamerový modul spouštět, nastavovat a rovněž i sledovat. Tím se již dostáváme ke klíčové vlastnosti systému, tedy schopnosti ovládat kameru v průběhu videorelace souběžně po stejném páru vodičů (UTP). Další výhoda, nyní z pohledu bezpečnosti, vynikne při srovnání vlastností s číslicovou linkou. V aplikaci vystavěné okolo zadní kamery vozidla může přenos informace digitální cestou utrpět kvůli problematickým spojkám kabelů či jejich konektorům. Slabé signály pak nejednou zapříčiní vznik makrobloků maskujících podstatné části v oblasti výhledu. Pokud ovšem za stejných podmínek použijeme totožný kabel pro technologii Automotive HD Link, měli bychom obdržet pouze drobné změny, pokud jde o barvu či kontrast ve videu. Na obrazovce však nyní nechybí ani jeden pixel, takže lze přesně rozpoznat předměty nebo osoby nacházející se zrovna za vozidlem.

vyvoj-2 (jpg)
Obr. 2 Kroucený pár vodičů stačí v zásadě doplnit novými integrovanými obvody – enkodérem a dekodérem se 32, resp. 48 vývody [2]

Nový způsob řešení od Renesas podporuje rozlišení obrazu od VGA až po 720p/60 nebo 1080p/30, takže vývojáři dokážou pracovat i s „nestandardními“ formáty. Flexibilitu zmiňujeme rovněž u vstupů a výstupů podporujících jak starší, tak i nové obrazové snímače. Systém si navíc vystačí s jediným 27MHz krystalem, kdy vše potřebné dále zajišťuje přes vlastní smyčky fázového závěsu. Obě součástky jsou již k dispozici, stejně jako jejich vývojové desky.

robenek@dps-az.cz