Poslední dobou se v médiích o vozidlech bez řidiče už nehovoří tak často jako dříve. Je to však pouze tím, že prvotní nadšení a velká pozornost, kterou tyto vozy vzbuzovaly, částečně opadly. Na vývoji těchto vozidel se však samozřejmě intenzivně pracuje. Uvítal jsem proto řadu zajímavých informací v únorovém vydání zpravodaje AV Update, který vydává kanadská organizace CAVCOE − Canadian Automated Vehicles Centre of Excellence [1]. I když je značná část informací zaměřena na Kanadu, zpravodaj nabízí dobrý přehled o stavu vývoje autonomních vozidel i v jiných částech světa.
Některá města v Kanadě už zahrnula používání autonomních a propojených vozidel do svých plánů výstavby městské infrastruktury, aby získala náskok a byla připravena. Zatím jsem nezaznamenal, že by se totéž dělo i v našem regionu, ale chápu, že poměrně mladá města v Severní Americe nemusí řešit takové problémy s nedostatkem prostoru, s jakými se potýkáme v Evropě.
Kanadská firma BlackBerry se stává stále významnějším hráčem v automobilovém průmyslu, a to zejména díky svému operačnímu systému QNX real-time. Ten je sice momentálně nejvíce používaný v systémech pro tzv. infotainment, ale to se může již brzy změnit. Kanadská vláda totiž investovala do pobočky Black- Berry QNX, která se tak díky tomu může více zaměřit na vývoj softwaru pro autonomní vozy. V Kanadě se vývoji vozidel bez řidiče věnuje celkem 9 firem, kromě BlackBerry QNX jsou to například i Magna, Uber nebo University of Waterloo.
U Ottawy se brzy otevřou dvě testovací dráhy pro autonomní vozy – 16kilometrový okruh bude používán pro testování komunikačních technologií pro autonomní a propojená vozidla, včetně 5G, zatímco menší dráha s délkou více než 5 km bude sloužit jako vysokorychlostní testovací okruh. Renomované společnosti, jako jsou Nokia, Ericsson, BlackBerry QNX, Juniper Networks a IBM, tam budou mít umístěna svá vývojová centra. Důvod je zřejmý – síť 5G bude mít velký vliv na další vývoj autonomních vozidel, protože umožní, aby byly rychlejší, chytřejší a bezpečnější. Vyvíjená vozidla používají stovky různých senzorů, které generují obrovské množství dat. Jejich zpracování a analyzování vyžaduje mnohem rychlejší technologii, než je stávající síť 4G. Mají-li nové vozy uspět, musí mít schopnost napodobit lidské reflexy se stejnou rychlostí.
Konzultační firma KPMG zveřejnila svou v pořadí již druhou výroční zprávu o situaci v oblasti autonomních vozidel ve světě (Autonomous Vehicle Readiness Index). Na základě 25 kritérií ohodnotila připravenost různých zemí na nástup autonomních vozidel. Zatímco Kanada klesla ze sedmého místa na dvanácté, do seznamu sledovaných zemí přibyly nové země. Mezi nimi také Česká republika spolu s Maďarskem, Finskem, Izraelem a Norskem.
Podle informací z února letošního roku pokročila firma Huawei ve vývoji umělé inteligence, senzorů, zobrazování a zpracování řeči natolik, že může určit, zda je konkrétní řidič schopen řídit své vozidlo. O dechové zkoušce se však zpráva nezmiňuje...
Wayomo, „prodloužená ruka“ společnosti Google pro vývoj autonomních vozidel, plánuje otevřít závod na jejich výrobu. Měl by být ve státě Michigan, kde má Wayomo v plánu přestavět některou ze starších nevyužívaných továren v okolí města Detroit.
Firma Amazon je vnímána především jako gigant v on-line obchodování. To je samozřejmě pravda, ale zároveň je Amazon i jednou z největších logistických firem na světě, která pro dodávky zboží používá nejrůznější způsoby dopravy. Mezi ně patří i robotické vozítko Scout, které je nyní aktuálně testováno ve státě Washington.
Britská firma Starship Technologies dodala do města Milton Keynes stovku malých autonomních vozítek určených pro rozvoz nákupů na zadanou adresu. Tato vozítka mají 10 kamer, ultrazvukové senzory, radar a GPS navigaci. Tato služba je obyvatelům města dostupná přes mobilní aplikaci za měsíční poplatek necelých 300 Kč za neomezený počet dodávek.
Na letišti Gatwick je testován parkovací robot Stan, který je nejen klasickým autonomním vozidlem, ale za použití umělé inteligence dokáže zaparkovat vozidla tak, že ušetří až 50 % místa. Vozidlo, které má podobu zdvižného vozíku, přijede k autu, prozkoumá ho svými senzory, zvedacími ližinami ho nabere a odveze zaparkovat, přičemž volné místo si samozřejmě sám vyhledá. Netřeba dodávat, že vozy parkuje pěkně úhledně vedle sebe, a protože není potřeba otvírat dveře, tak také poměrně natěsno bez zbytečných mezer. Podle informací o příletech pak robot zaparkovaný vůz v potřebnou dobu řidiči opět přistaví.
Zdá se, že se při dalším směřování vývoje autonomních vozidel věnuje stále větší pozornost dodávkám a nákladním vozům. Je to pochopitelné, protože díky tomu mohou logistické firmy výrazně snížit finanční i personální náklady. To byl také jistě důvod, proč např. japonská banka SoftBank investovala do startupové firmy Nuro ze Silicon Valley, která vyvíjí právě větší robotické autonomní dodávky.
Výše uvedené informace představují pouze část zpráv, které zpravodaj AV Update každý měsíc přináší. Pokud vás daná tematika zajímá, můžete se zdarma přihlásit k jeho odběru [2].