česky english Vítejte, dnes je neděle 22. prosinec 2024

Novinky ve světě elektromobilů a autonomních vozidel

DPS 3/2020 | Články
Autor: Ing. Milan Klauz

Je nepochybné, že elektronika je dnes všude a její podíl v automobilech je dominantní. Použití elektroniky v automobilovém průmyslu s sebou přináší celou řadu novinek. Elektronika a software jsou tím, co dnešní vozy pohání, stejně jako benzín či nafta.

Na dovolenou retro vozem e-BULLI?

Automobilka Volkswagen dostala zajímavý nápad a přišla s rekonstrukcí svého legendárního užitkového vozu T1 Samba Bus a přestavěla ho na elektrický pohon. Takto vzniklý retro vůz, nazvaný e-BULLI, vypadá velmi pěkně. Původní čtyřválcový motor zvaný „boxer“ (44 k) umístěný vzadu byl nahrazen elektromotorem s téměř dvojnásobným výkonem (83 k), který s daleko větším krouticím momentem zajišťuje svižný odpich.

EBULLI

Napájení obstarává sada lithium-iontových akumulátorů, které jsou umístěné pod podlahou. Nabíjet lze jak stejnosměrným, tak střídavým proudem, přičemž je možné je dobít na rychlonabíjecích stanicích na větší část své kapacity za 40 minut. Dojezd na jedno nabití je o něco více než 200 kilometrů.

I když je tento retro vůz vybaven nejnovější technikou používanou v elektromobilech, bylo dbáno na zachování původní elegance vozu. Podlaha je vyrobena z masivního dřeva a připomíná lodní palubu, zatímco sedadla jsou provedena ve světlé kůži. Barvou karoserie, odkrývací střechou a dalšími detaily navozuje letní atmosféru a přímo vyzývá k vyjížďce. Pokud máte zájem, nastupte, vůz bude váš za necelé dva miliony korun u společnosti eClassics, která přestavbu původních Volkswagen T1 na e-BULLI provádí.

Přestavte svůj vůz na poloautomatické řízení

Kanadská firma X-Matik z Toronta nabízí sadu mechanických a elektronických dílů nazvanou LaneCruise [1], s jejíž pomocí přestavíte svůj vůz tak, že ho nebudete muset řídit, pouze na něj dohlížet. Mechanická část sady umožňuje automaticky ovládat volant, brzdový pedál a rychlost s pomocí elektroniky, která je součástí sady (kamera, řízení rychlosti a software). Celá sada je dostupná za necelých 80 tisíc Kč. Město Toronto používá deset takto upravených vozů již od roku 2018. Nabízená sada sice neumožňuje jízdu bez řidiče, ale ulevuje mu od řízení v městské dopravě. Řidič tak může jízdu jen pozorovat a v případě nutnosti zasáhnout. Tento poloautomaticky řízený vůz nedokáže sám měnit jízdní pruhy, a tak by asi nebyl úplně vhodný např. pro úzké a klikaté ulice staré Prahy.

Software konečně rozpozná pohyb chodce

Jednou z věcí, které autonomním vozidlům ještě úplně nejdou, je rozpoznávání úmyslu chodce přejít silnici. Není divu, lidské chování je nepředvídatelné. Výzkumný ústav SwRI (Southwest Research Institute) ze San Antonia v Texasu však v této oblasti udělal pokrok. Vyvinul systém pro detekci chodců, který bere v úvahu nestabilní lidské chování. Tak například, když jde chodec jedním směrem a náhle směr změní, systém je schopen to zaregistrovat v milisekundách a odpovídajícím způsobem zareagovat.

Novinky ve světě elektromobilů a autonomních vozidel

Jejich počítačový snímací systém používá algoritmy typu „deep learning“ a předvídá pohyb člověka sledováním jeho biomechanických pohybů v oblasti pánve v reálném čase. Ostatní dosud používané techniky mohou předvídat lineární pohyb, ale neporadí si s náhlými změnami.

Zdá se, že tento způsob sledování chodců by mohl při provozu autonomních vozidel výrazně snížit riziko možné kolize. Více informací na [2].

Pořiďte si sadu comma two a nechte vůz jet

Na webu comma.ai [3] se za cenu zhruba tisíc dolarů nabízí kamerový systém comma two, který se připevňuje na přední sklo auta a za předpokladu, že už máte ve voze systém ADAS (Advanced Driver Assistance System), změní váš automobil na autonomní. Kamerový systém se propojí se systémem ADAS kabelovým svazkem. Jeho montáž je snadná, takže si ji může každý provést sám.

Novinky ve světě elektromobilů a autonomních vozidel 1

POZNÁMKA: Informace v tomto článku jsou převzaty z březnového zpravodaje AV Update, který vydává kanadská organizace CAVCOE [4].