česky english Vítejte, dnes je čtvrtek 28. březen 2024

Trnitá cesta autonomních vozidel

DPS 4/2021 | Články
Autor: Ing. Milan Klauz

Během uplynulých šesti let prováděla Americká automobilová asociace (AAA) průzkum s cílem zjistit zájem veřejnosti o autonomní vozy. Poslední průzkum [1] z ledna letošního roku prováděný mezi jedním tisícem respondentů ukázal, že lidé mají větší zájem (80 %) o bezpečnostní systémy, jako je např. automatické brzdění při detekci chodců nebo systém sledování prostoru ve slepém úhlu, než o autonomní řízení.

Autonomní vozítko (jpg)

Závěr této zprávy také upozorňuje, že přehnaná tvrzení některých výrobců o jimi vyvinutých možnostech autonomního řízení podkopávají důvěru veřejnosti v tuto techniku. Není žádným tajemstvím, že se to týká hlavně vozů Tesla. To dokládá i článek deníku Los Angeles Times [2], který uvádí, že doplňkový systém Full Self-Driving (FSD) vozů Tesla, který se prodává za 10 tisíc dolarů, zdaleka neumožňuje řízení vozidla bez řidiče. Tesla ve svém stanovisku zaslaném na Kalifornský odbor motorových vozidel (California Department of Motor Vehicles) vysvětluje, že za jistých okolností není systém FSD schopen rozpoznat nebo reagovat na určité situace, jako jsou odpadky na silnici, stavební zóny, velké neregulované křižovatky, záchranná vozidla, nepříznivé počasí apod.

Když je řeč o vozech Tesla, stojí za zmínku i souboj této společnosti s jejím konkurentem Waymo. Tyto firmy používají k automatizovanému řízení rozdílný přístup – zatímco Tesla spoléhá na LIDAR (Light Detection And Ranging) pro měření vzdáleností od překážky, Waymo pokládá LIDAR pouze za důležitý senzor. Tesla považuje svůj systém Full Self-Driving za mnohem lepší než je „robotaxi“ od Waymo. Zjistit, jak to opravdu je, se rozhodla letos v březnu skupina nadšenců pro autonomní vozy a provedla zajímavý test. S vozy obou konkurentů projela tutéž trasu a výsledek byl jasný − zatímco Tesla ujela danou trasu za 5 minut a 12 sekund, vozu Waymo to trvalo 8 minut. Videozáznam z této jízdy je dostupný na [3].

Autonomní řízení však není doménou pouze silničního provozu, jak dokládá např. zpráva [4], která přišla z amerického státu Pensylvánie. Ten podobně jako dalších 19 států Unie umožňuje používání autonomních dodávkových vozítek na chodnících. Vžil se pro ně název „sidewalk delivery robots“, jejich rychlost je v pěších zónách omezena zhruba na 20 km/hod a mohou převážet náklad o hmotnosti až 260 kg. Zajímavé je, že jsou tato vozítka technicky klasifikována jako chodci, takže na ně řidiči musejí dávat pozor, zejména na přechodech. Ne každý je z nich ale nadšený – řidiči dodávek rozvážejících zboží se obávají ztráty zaměstnání a úředníci na odborech dopravy měst volají po vytvoření podmínek pro použití ještě před jejich nasazením.

Stále se rozšiřující možnosti použití autonomních dopravních prostředků však s sebou přinášejí nemálo výzev i problémů. Řada z nich je popsána v knize „The End of driving: Transportation Systems and Public Policy Planning for Autonomous Vehicles“, která se zaměřuje na použití autonomních vozidel ve městech a jejich dopad na životní prostředí v souvislosti s udržitelným dopravním systémem. Upozorňuje, že vydávané zákony sice otvírají nové příležitosti, ale současně vytvářejí prostor pro možné budoucí problémy. Kniha zahrnuje kapitoly jako „Předcházíme si autonomní vozítka na chodníku?“, „K čemu je pomalý autonomní shuttle?“ nebo „Doveze nás automaticky řízené vozidlo tam, kam chceme?“. Kniha zabíhá i do oblasti populárních elektrických koloběžek a rozebírá jejich dopad na život ve městě v kapitole „Pošlete to prosím osobě, která vytváří pravidla regulace používání e-koloběžek ve vašem městě“. Knihu lze zakoupit například na Amazonu. Její stručný popis je uveden na webových stránkách [5].

Novinky z oblasti autonomních vozidel v Severní Americe i ve světě jsou pravidelně publikovány ve zpravodaji CAVCOE [6], k jehož odběru se mohou zájemci přihlásit na adrese [7].

Odkazy:

[1] www.consumerreports.org/autonomous-driving/aaa-survey-selfdriving-cars-todays-active-safety-systems/

[2] www.latimes.com/business/story/2021-03-09/elon-musk-wantsit-both-ways-with-telsas-full-self-driving

[3] www.youtube.com/watch?v=rKG3eDppzm4

[4] www.caranddriver.com/news/a35756202/autonomous-deliveryrobots-pedestrians-law/

[5] endofdriving.org

[6] www.cavcoe.com

[7] avupdate.subscribe@cavcoe.com