česky english Vítejte, dnes je čtvrtek 18. srpen 2022

Elektronické obchodování Terminologie

DPS 5/2021 | Zajímavosti - články
Autor: RNDr. Karel Jurák, Ph.D., Ing. Zuzana Nejezchlebová, CSc.

Následující příspěvek je úvodem do terminologie z oblasti elektronického obchodování, také e-komerce. Tento pojem je používaný k označení obchodních transakcí, z nichž alespoň některé jsou realizovány za pomoci internetu a/nebo dalších elektronických prostředků. E-komerce je tedy společně s dalšími aktivitami součástí e-byznysu.

Článek navazuje na předchozí terminologická témata z elektroniky. Text vychází z dokumentů technických komisí ISO/TC 176 a ISO/TC 321, dokumentů EU a z článků české a anglické wikipedie.

Obr. 1 elektro (jpg)

Základní termíny

  • Elektronické obchodování (e-commerce) obvykle značí využívání informačních a komunikačních technologií v obchodních transakcích.
  • Elektronické podnikání ( e-business) používá webové technologie a různé informační systémy. E-byznys není pouze elektronické obchodování, je ale mnohem širší.
  • Internetový obchod (e-shop) slouží k nabídce a vyhledání zboží (služeb) s možností si je objednat, dále k příjmu takových objednávek od zákazníků, zprostředkování a evidenci plateb a poskytování dalších informací o výrobcích či řešení reklamací.
  • Logistika (logistics) se zabývá fyzickými toky zboží či jiných druhů zásob od dodavatele k zákazníkovi a informačními toky v písemné nebo i ústní podobě.

Klasifikace souvisejících termínů

Infrastruktura pro e-komerci:

  • webová část internetu (World Wide Web);
  • elektronická pošta (e-mail);
  • chytré telefony (smart phones);
  • platební karty (payment cards).

Typy vazeb v e-komerci:

  • B2B (Business-to-business) jedna firma nabízí druhé firmě;
  • B2C (Business-to-consumer) obchodník nabízí zákazníkovi;
  • C2B (Consumer-to-business) zákazník sleduje nabídky obchodníka;
  • C2C (Consumer to consumer) zpětná vazba mezi zákazníky;
  • B2A (Business to administration) obchodník nabízí státní správě;
  • C2A (Consumer-to-administration) komunikace mezi zákazníkem a státní správou.

Výchozí technologie pro e-komerci:

  • mobilní komerce (mobile commerce);
  • e-přenos finančních prostředků (electronic funds transfer);
  • systémy managementu inventur (inventory management systems);
  • internetový marketing (internet marketing);
  • systémy sběru, přenosu a zpracování dat (data collection, transfer and processing systems).

Základní oblasti e-komerce:

  • online drobný obchod (online retailing);
  • elektronická tržiště (electronic markets);
  • online aukce (online auctions).

Nabídka studia pro obor podnikání a obchodování:

  • VUT v Brně, Fakulta podnikatelská, Ústav ekonomiky;
  • ZČU v Plzni, Fakulta ekonomická, Katedra marketingu, obchodu a služeb;
  • VŠE v Praze, Fakulta informatiky a statistiky, studijní program: Aplikovaná informatika.

Legislativa v oblasti e-komerce v Evropě a v ČR zahrnuje řadu dokumentů, např:

  • Směrnice 2000/31/EC, o elektronickém obchodu (Directive on electronic commerce) ‒ právní aspekty služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu EU.
  • Směrnice 2011/83/EU, o právech spotřebitelů (Directive on consumer rights) – zapracována do občanského zákoníku.
  • Občanský zákoník, § 1826a odst. 2, „Tlačítková novela“: „Podnikatel zajistí, aby spotřebitel při učinění objednávky výslovně vzal na vědomí, že se objednávkou zavazuje k zaplacení.“

Obr. 2 box (jpg)

Normalizaci v oblasti e-komerce zajišťují komise, např:

  • ISO/TC 176, Management kvality a prokazování kvality (Quality management and quality assurance), vydala např. dokument: ISO 10008:2013 Management jakosti ‒ Uspokojení zákazníka – Směrnice pro transakce B2C v e-komerci (Quality management ‒ Customer satisfaction ‒ Guidelines for B2C e-commerce transactions)
  • ISO/TC 321, Zaručování transakcí e-komerce (transaction assurance in e-commerce), tj. normalizace v oblasti:
  • usnadňování přístupu k e-platformám a e-storům;
  • ochrana práv online zákazníků, včetně online sporů;
  • záruky dodání finálnímu zákazníkovi.

Vysvětlivky k souvisejícím zkratkám a termínům

  • Alibaba Group (Čína), Amazon.com (USA) největší internetové zasilatelské obchodní řetězce, nabízí prodejní služby typu C2C, B2C i B2B.
  • AliExpress je internetové tržiště provozované a vlastněné čínskou společností Alibaba Group, je velmi úspěšné i v ČR při nakupování přes e-shopy, prostřednictvím platební karty.
  • Balíkové boxy (parcel boxes/lockers) dnes provozuje řada firem, např. Alza boxy; Amazon Lockers, Mall boxy, Zásilkovna (Z-boxy). Používají se pro odběr zboží z e-shopů, případně pro odesílání balíčků přátelům atp. (viz obr. 2).
  • Aplikační distribuční platformy (application distribution platforms) jsou provozovány majiteli mobilních operačních systémů; příklady: App Store (iOS), GooglePlay Store.
  • Elektronické platební služby ( electronic payment services).
  • Elektronické tržiště (online-marketplace) ‒ virtuální místo, kde se střetává poptávka mnoha odběratelů s nabídkou mnoha dodavatelů. Na elektronickém tržišti, stejně jako na tržišti klasickém dochází k nejrůznějším jednáním mezi dodavateli a odběrateli, která vedou k uzavírání konkrétních obchodů.
  • Logistické služby (logistic services) pro internetové obchody zajišťují přepravní společnosti. Některé nabízí také službu, která umožňuje přepravu zásilek mezi fyzickými osobami; příklady: Česká pošta, Zásilkovna, PPL (Professional Parcels Logistics), GLS (General Logistics Systems).
  • Omnichannel (všestranný) ‒ strategie využívající např. existenci více paralelních prodejních či komunikačních kanálů.
  • Platforma pro e-komerci ‒ online prostředí, kde probíhají transakce, tj. softwarová technologie zajišťující například provoz e-shopu s mnoha zabudovanými funkcemi, např. analýzou dat, managementem atp.
  • Poptávkový systém ‒ internetová počítačová aplikace používaná pro komerce typu:
  • B2C ‒ poptávka a vyhledání služeb a jednotlivého zboží;
  • B2B ‒ registrovaní dodavatelé zboží či služeb, kteří na základě poptávky od koncového uživatele zpracují a obratem zašlou přímo poptávajícímu nabídku na služby či zboží.
  • Slevový portál (Deal of the day) ‒ druh obchodu nabízející zákazníkům časově omezenou nabídku zboží a služeb se slevou formou e-shopu. České příklady: Slevomat.cz a Vykupto.cz.
  • Vyhledávač zboží, srovnávač zboží (Comparison shopping website; shopping search engines) ‒ web, který se specializuje na srovnání cen zboží z internetových obchodů. Slouží k vyhledávání nejvýhodnějších nabídek na trhu, nabízí také filtrování podle jiných parametrů, např. rozměry, značka produktu, cena dopravy nebo aktuální dostupnost zboží. V českém prostředí působí například srovnávače Heureka.cz a Zboží.cz.
  • Mobilní komerce (mobile commerce) ‒ e-komerce „přesunutá“ pomocí bezdrátové technologie do rukou spotřebitele.

Literatura:

Petryl, Využití e-business pro dosažení konkurenční výhody podniků, diz.práce, ZČU, 2013

Tykvartová, Elektronizace veřejné správy v ČR – e-Government, dipl. práce, ZČU, 2019

Nguyen, Internetová obchodní galerie − kooperace e-shopů pro maloobchodní prodej, dipl. práce, VŠE, 2018

[csWiki] csWikipedia:

  • Elektronické obchodování
  • Kategorie: Poskytovatelé poštovních a zásilkových služeb
  • Internetový obchod
  • Zásilkovna

[enWiki] enWikipedia:

  • Amazon Locker
  • Electronic business
  • GLS Group
  • Mobile app
  • Online shopping
  • Types of e-commerce

[WikiData] definice termínů; https://wikidata.org/

[WikiComm] Wikimedia Commons: (obr. 1 a 2)

  • Comercio electronico.jpg; autor: JoseAlfredo9710
  • Amazon locker − 20190831 (cropped).jpg;

autor: Sikander Iqbal

Partneři

eipc
epci
imaps
ryston-logo-RGB-web
mikrozone
mcu
projectik