česky english Vítejte, dnes je čtvrtek 26. prosinec 2024

Plánované zastarávání výrobků jako obchodní strategie

DPS 6/2021 | Články
Autor: Redakce

Na serveru thomasnet.com je zajímavý článek o plánovaném zastarávání výrobků jako o strategii, kterou si osvojili výrobci napříč obory, aby přiměli zákazníky častěji kupovat nové výrobky.

Článek se věnuje čtyřem nejčastějším způsobům, jak k tomu dochází včetně konkrétních příkladů:

  • Předem plánovaná životnost (contrived durability): úmyslný záměr výrobce zkrátit životnost výrobku.
  • Vnímaná zastaralost (perceived obsolescence) je výsledkem marketingu, který vzbuzuje u zákazníka dojem, že je produkt, který používá, už zastaralý a nemoderní a že je potřeba ho nahradit novým, přestože ten starý stále funguje.
  • Znemožnění oprav (prevention of repair): záměr výrobce učinit výrobek obtížně opravitelný.
  •  Aktualizace softwaru (software updates): časté aktualizace softwaru představují způsob, jak prodat více výrobků, protože nové verze programů jsou často záměrně nekompatibilní se staršími zařízeními.

Celý článek je dispozici na: www.thomasnet.com/insights/designed-to-fail-planned-obsolescence-in-product-design