Na serveru thomasnet.com je zajímavý článek o plánovaném zastarávání výrobků jako o strategii, kterou si osvojili výrobci napříč obory, aby přiměli zákazníky častěji kupovat nové výrobky.
Článek se věnuje čtyřem nejčastějším způsobům, jak k tomu dochází včetně konkrétních příkladů:
- Předem plánovaná životnost (contrived durability): úmyslný záměr výrobce zkrátit životnost výrobku.
- Vnímaná zastaralost (perceived obsolescence) je výsledkem marketingu, který vzbuzuje u zákazníka dojem, že je produkt, který používá, už zastaralý a nemoderní a že je potřeba ho nahradit novým, přestože ten starý stále funguje.
- Znemožnění oprav (prevention of repair): záměr výrobce učinit výrobek obtížně opravitelný.
- Aktualizace softwaru (software updates): časté aktualizace softwaru představují způsob, jak prodat více výrobků, protože nové verze programů jsou často záměrně nekompatibilní se staršími zařízeními.