Železniční trať Mosty u Jablunkova nyní monitoruje systém detekce sesuvů půdy (SSSP) české firmy ZAT a.s., a to kvůli rizikovému nestabilnímu svahu, který způsoboval poruchy geometrické polohy koleje. Doposud musel nebezpečný úsek denně kontrolovat správce tratě, což však nezaručovalo kontinuální přehled o stavu trati.
Nový systém, který funguje na principu bezdrátových čidel, se osvědčil už v roce 2022 v Karlových Varech, kde nepřetržitě sleduje rizikové úseky a při zjištění svahových pohybů automaticky zašle notifikaci o zjištěném náklonu čidel. Pro Správu železnic to znamená nejen ekonomickou a personální úsporu, ale především zajištění bezpečnosti železničního provozu.
Mosty u Jablunkova jsou obklopeny Slezskými Beskydy, Moravskoslezskými Beskydy a Slovenskými Beskydy, přičemž zdejší specifické počasí a klima ovlivňuje stabilitu železničního úseku. „Nasadili jsme 50 senzorů náklonu napájených z baterií s vysokou životností až 5 let. Systém zajišťuje nepřetržitý bezobslužný dohled nad danou lokalitou 24 hodin 7 dní v týdnu a v případě náhlých kolapsů železničního spodku poskytne okamžité varování. Informace jsou přenášeny do vizualizace v reálném čase, čímž lze předejít ohrožení zdraví osob a škodě na majetku,“ vysvětluje Milan Hucl, ředitel divize Smart systémy společnosti.
Na realizaci tohoto projektu spolupracuje ZAT se skotskou firmou Findlay Irvine, která dodává hardwarovou část systému. Tento hardware je nasazen na desítkách dalších lokalit ve Skotsku, Nizozemsku a Francii. Instalace SSSP v úseku Mosty u Jablunkova se konala letos v březnu, aktuálně už probíhá ostrý provoz. „Systém je téměř bezúdržbový a v případě sanace rizikové oblasti přenositelný do nové lokality. Díky inovativnímu řešení patří k nejlevnějším na trhu. Výhodou je také jeho rychlé nasazení přibližně do dvou měsíců,“ dodává Milan Hucl.
Správě železnic se systém osvědčil i na trati u Karlových Varů, kde SSPS monitoruje svah od roku 2022. „Nespornou a pro nás největší výhodou je nepřetržitý dohled nad stavem rizikového svahu, což zajišťuje bezpečnost železničního provozu. Dalším benefitem je snížení potřeby fyzických kontrol. Časté fyzické kontroly by znamenaly nejen vyšší náklady, ale také zaneprázdněnost zaměstnanců a omezení jejich schopnosti plnit jiné úkoly. Navíc máme všechna data uložena na serverech Správy železnic a pro jejich zobrazení používáme platforma Simonet. Systém sledování sesuvů půdy nám slouží jako dočasný monitoring do provedení sanace svahu,“ říká Radek Trejtnar, ředitel odboru traťového hospodářství, Správa železnic.
Příprava komplexní sanace nebezpečného úseku je dlouhodobý a finančně nákladný proces, který mohou zbrzdit i aktivisté. „Podle rozsahu stavby se náklady mohou vyšplhat na několik desítek až stovek milionů korun. Ke stavbám Správy železnic se vždy vyjadřují také různé ekologické a zájmové skupiny, což může mít negativní vliv na rychlost sanace problematického úseku. Použití systému sledování sesuvů půdy neznamená, že svah nebude potřeba sanovat. Naší prioritou je stále uvést kolej do stabilního a bezpečného stavu,“ uzavírá Radek Trejtnar.
Zdroj: ZAT a.s.